Deze scriptie dient om mijn bachelor Economie & Bedrijfseconomie af te ronden. Voor mijn scriptie heb ik er voor gekozen om onderzoek te doen naar de rol die Facebook (Facebook-pagina’s in het bijzonder) voor bedrijven kan spelen bij het beïnvloeden van potentiële klanten. Social Media worden tegenwoordig steeds populairder onder zowel consumenten als producenten, elk met hun eigen manieren om Social Media te gebruiken. Facebook is het populairste sociale medium, waardoor ik voor mijn scriptie de focus op Facebook heb gelegd. Aangezien Facebook nog vrij nieuw is (het is openbaar geworden in 2006), is de rol die het kan spelen bij het beïnvloeden van consumenten nog niet duidelijk. Er zijn wel al verscheidene onderzoeken gedaan naar bijvoorbeeld het gebruik van Facebook door consumenten en producenten en de rol die andere, oudere, Social Media kunnen spelen bij het beïnvloeden van consumenten. Met mijn scriptie wil ik deze onderzoeken bij elkaar brengen, om zo een eerste stap te zetten in het ontdekken van de rol van Facebook. De onderzoeksvraag die ik hierbij hanteer luidt: “Kan Facebook gebruikt worden als middel om consumenten direct te beïnvloeden tijdens het beslissingsproces?”. Consumenten kunnen direct door bedrijven worden beïnvloed tijdens hun beslissingsproces door ze te voorzien van de juiste informatie. Consumenten blijken Facebook echter nog niet actief te gebruiken om informatie te zoeken. Verder blijken consumenten informatie die direct afkomstig is van bedrijven niet te vertrouwen. Ze hechten op Social Media meer waarde aan de mening van andere consumenten. Informatie die door bedrijven wordt geplaatst op hun Facebook-pagina blijkt Facebook-gebruikers die vooral op zoek zijn naar vermaak wel te motiveren tot het aangaan van discussies en het delen van hun mening, zowel op de bedrijfspagina als in hun eigen netwerk. Hierdoor kunnen informatiezoekers toch indirect beïnvloed worden door informatie die bedrijven plaatsen op Facebook. Er zijn echter ook valkuilen waar bedrijven niet in moeten trappen bij het gebruik van Facebook. Daarom heb ik om de scriptie af te sluiten een aantal aanbevelingen opgesteld:  Bied consumenten de mogelijkheid tot het aangaan van discussies en stuur deze waar nodig bij.  Zorg dat consumenten genoeg informatie hebben om te kunnen discussiëren. Consumenten delen graag hun mening over zaken waar ze veel van weten.  Zorg voor een verscheidenheid in het soort informatie dat er geplaatst wordt. Hierdoor wordt de pagina niet te commercieel en komt er ook een verscheidenheid aan reacties.  Gebruik Facebook ook om te leren over de klanten. Hoe zien ze het bedrijf, wat zouden ze graag zien in de toekomst? Let hierbij wel op de privacy van de gebruikers.

,
Havranek, Drs Gerhard W.
hdl.handle.net/2105/13941
Business Economics
Erasmus School of Economics

Oenema, S.R. (2013, June 19). Van ‘vind ik leuk’ naar ‘heb ik gekocht’. Business Economics. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/13941