E-commerce maakt een steeds belangrijker onderdeel uit van de detailhandel, maar deze ontwikkeling gaat gepaard met nieuwe uitdagingen voor de bedrijven die actief zijn binnen de e-commerce. De online klant mist namelijk een aantal elementen die traditioneel voor een vertrouwenwekkende situatie zorgden. Dit betekent dat de online winkel voor de uitdaging staat het vertrouwen van de klant te winnen. En het liefst zo snel mogelijk. Binnen de huidige literatuur is kennis verspreid, verouderd en niet concreet genoeg is. Dit onderzoek tracht een alomvattend kader van de webbased determinanten van initieel online vertrouwen te bieden, en stelt daarom de volgende hoofdvraag: Wat zijn de webbased determinanten van initieel online vertrouwen voor ‘pure-click’ B2C e-commerce bedrijven, en op welke wijze hebben deze determinanten invloed op de totstandkoming van initieel online vertrouwen? Uit de bevindingen van dit onderzoek blijkt dat de volgende webbased determinanten in meer of mindere mate van invloed zijn op initieel online vertrouwen: kwaliteitsinformatie, gebruiksgemak, visuele vormgeving, sociale aanwezigheid, personalisatiecapaciteit, privacy beleid, beveiligingsmaatregelen, keurmerken en reviews.

, ,
Hofstra, Drs N.
hdl.handle.net/2105/14064
Business Economics
Erasmus School of Economics

Rooij, W. de. (2013, June 18). De webbased determinanten van initieel online vertrouwen. Business Economics. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/14064