In 2000 benadrukte Anthony Scott in zijn boek "Handbook of Health Economics" dat er meer onderzoek naar primaire zorg nodig is. De Nederlandse farmaceutische industrie ligt nu op de schop; er vindt op grote schaal privatisering plaats, waar verzekeraars op hun beurt op in spelen. Binnen deze context bestaat de wens bij verzekeraars om te weten wat klanten zien als de “ideale apotheek”, om derhalve een hogere klanttevredenheid en efficiëntie niveau te bereiken. De apotheken worden op diverse belangrijke aspecten beoordeeld. De reden hiervoor is om de klanten van de verzekeraars meer te kiezen te geven, om een podium te geven waarin verlangens en onvrede kunnen worden geuit. In het algemeen worden apotheken– dit onderzoek is hier geen uitzondering op -beoordeeld op: I) financiële, II) kwalitatieve en III) praktijk eigenschappen. Met dit onderzoek zou onder meer aangetoond kunnen worden wat de consument verlangd van een apotheek. Dit onderzoek focust op een zogenaamde conjoint analyse; dat houdt in dat er diverse dingen tegelijk worden gemeten. Zo worden er geen attributen vergeleken maar hele producten. Op deze manier wordt de afweging tussen diverse attributen – met hun niveaus –duidelijk. In dit geval gaat de conjoint analyse over apotheken. Omdat er diverse beoordelings aspecten zijn in de farmaceutische industrie met betrekking tot de apotheken leent dit onderwerp zich perfect voor deze soort analyse. De keuzes met betrekking tot apotheken kunnen echter in dit onderzoek beïnvloed worden door de vraag en attribuut volgorde. Deze invloed houdt in dat men een andere keuze maakt dan normaal vanwege een andere volgorde van de vraag en/of het attribuut. Indien er sprake is van invloed, hebben we te maken met zogenaamde volgorde effecten. Gekeken zal worden of in de doelgroep van de verzekeraars - alle Nederlanders aangezien er in Nederland een verplichting is om een basis verzekering af te sluiten (Rijksoverheid, 2013)- een volgorde effect te ontdekken is bij de keuze van de apotheek. Het onderzoeken van de volgorde effecten in een conjoint analyse is het uiteindelijke doel van dit onderzoek. Hiervoor moet echter eerst de analyse om de ideale apotheek te achterhalen plaatsvinden. De reden hiervoor is om allereerst duidelijkheid te verschaffen wat voor onderzoek het is. Ten tweede kan de grootte van de volgorde effecten worden aangetoond. Het laatste zal gedaan worden door te kijken naar wat de effecten van de mogelijke volgorde effecten waren op de keuzes van de respondenten. Hierdoor wordt het gevonden resultaat van ideale apotheek afgezwakt, omdat de volgorde effecten de keuzes beïnvloeden. Naast de analyse van de volgorde effecten worden er ook enkele interacties van attributen met persoonsgegevens bekeken.

Donkers, Prof.Dr. A.C.D.
hdl.handle.net/2105/14068
Business Economics
Erasmus School of Economics

Meer, J.B. van. (2013, July 11). Volgorde effecten in een conjoint analyse. Business Economics. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/14068