Het doel van deze studie was te onderzoeken hoe het gebruik van de FlexzorgApp bijdraagt aan de kwaliteit van de gezondheidszorg in het Medisch Centrum Haaglanden (MCH). Ter ondersteuning werden deelvragen gebruikt: ‘Hoe wordt de FlexzorgApp in het MCH gebruikt?’, ‘Wat zijn de beoogde kwaliteitseffecten, die de makers van de applicatie voorafgaande aan de invoering van de applicatie geformuleerd hebben?’, ‘Zijn de kwaliteitseffecten gerealiseerd?’, ‘Hoe staan zowel de gebruikers als de niet-gebruikers van de FlexzorgApp tegenover de applicatie?’, en ‘Wat zien zij als neveneffecten van de applicatie?’ Middels een kwalitatief onderzoek werden antwoorden op de vragen gegenereerd. In een zorginstelling is het noodzakelijk om vraag en aanbod van personeel in de zorg goed op elkaar af te stemmen, en openstaande diensten efficiënt in te vullen. De FlexzorgApp is hier mogelijk een middel voor. Na het downloaden, dient de medewerker een account aan te maken waar hij of zij persoonlijke en functiegerichte gegevens invoert. Het flexbureau controleert de gegevens en indien deze kloppen kan de medewerker gebruik maken van de applicatie. Voor de medewerker wordt inzichtelijk welke diensten er open staan. De medewerker is in staat een dienst via de applicatie in te vullen. Openstaande diensten staan in een lijst onder elkaar. Medewerkers kunnen hier een dienst uit kiezen. Indien een dienst aangevraagd wordt, wordt de oproep wederom door het flexbureau gecontroleerd. Na goedkeuring mag de aangevraagde dienst ingevuld worden. De makers geven aan dat, door gebruikmaking van de FlexzorgApp, het ziekenhuis kosten kan besparen. De lage impact op het ICT systeem, het op gang blijven van de productie en de toename in werktevredenheid zijn andere effecten die de applicatie met zich kunnen meebrengen. Voordelen van de FlexzorgApp die door medewerkers van het MCH genoemd zijn, waren: de applicatie werd als gebruiksvriendelijk beoordeeld, er hoefde geen extern personeel ingehuurd te worden, kosten konden bespaard worden, de medewerkers kregen doordat een extra dienst gedraaid werd meer loon, openstaande diensten waren nu ook voor medewerkers zichtbaar, kennis van medewerkers binnen het MCH zou door het werken op verschillende afdelingen binnen de instelling toenemen (hetgeen niet frequent uitgevoerd werd), en het zou de zorgmanagers/planners minder tijd kosten om openstaande diensten in te vullen. Gebruikers van de applicatie voelden zich niet meer gedwongen om diensten in te vullen, aangezien door henzelf bepaald kon worden of hij of zij een dienst in wilde vullen. Voor het in gebruik nemen van de applicatie werd door de managers naar medewerkers gebeld om te vragen of zij extra konden werken, Medewerkers vonden het dan moeilijker om “nee” te zeggen. Echter, ook nadelen werden genoemd. Medewerkers voelden zich verplicht een smartphone aan te schaffen. De functie op de computer werd door enkelen als omslachtig ervaren. Respondenten ervoeren een gebrek aan informatieverschaffing. Enkele niet-gebruikers waren onvoldoende op de hoogte van de mogelijkheden van de applicatie, waardoor zij nietgebruikers zijn. Afhankelijkheid van het flexbureau werd door zorgmanagers en senior verpleegkundigen als nadeel gezien. Meerdere beroepsgroepen zouden volgens respondenten in de applicatie geïntegreerd moeten worden. De flexibele schil van het ziekenhuis wordt dan vergroot, hetgeen een kosten- en tijdsbesparing met zich meebrengt. Vanwege financiële overwegingen en de toename in kennis en kunde zijn huidige gebruikers, gebruikers van de applicatie. De fulltime baan, het gebrek aan kennis over de applicatie, niet in het bezit zijn van een smartphone en geen behoefte hebben aan het draaien van extra diensten, worden als redenen gegeven om de applicatie niet te downloaden. Degenen die de applicatie wel gedownload hebben en niet gebruiken geven aan dat door de fulltime baan, of het gebrek aan mogelijkheden, de applicatie niet gebruikt wordt. Een wens van zorgmanagers is dat zij diensten in de FlexzorgApp in kunnen voeren. Echter, gezien de complexiteit waar een ziekenhuis zich in bevindt, kan zich afgevraagd worden of het wenselijk is dat meerdere schakels de bevoegdheid hebben om gegevens in de applicatie in te voeren. De mogelijkheid bestaat dat er onoverzichtelijkheid ontstaat. Een eenduidig antwoord op de hoofdvraag van het onderzoek blijkt moeilijk te geven. Het begrip kwaliteit van zorg is niet eenduidig te definiëren. Doordat de FlexzorgApp een hulpmiddel is om gaten in roosters te dichten komen er geen handen tekort en daardoor menen enkele respondenten dat de kwaliteit van zorg toeneemt. Door de FlexzorgApp kunnen openstaande diensten sneller worden ingevuld. Er zal meer aandacht aan de patiënt gegeven kunnen worden en daarom zal de kwaliteit van de zorg toenemen, aldus enkele respondenten. Hiernaast kan de FlexzorgApp leiden tot flexibelere inzet van personeel over verschillende afdelingen. Een medewerker kan op een andere afdeling niet alleen eigen kennis overdragen, maar ook leren. Toch waren er ook enkele respondenten die van mening waren dat de FlexzorgApp geen bijdrage aan de kwaliteit van zorg levert. Nader onderzoek met grotere groepen gebruikers en niet-gebruikers is aan te bevelen, zodat daarna mogelijk met zekerheid te zeggen is of de FlexzorgApp ‘APPsolutely important’ is.

, , ,
Adams, S.A.
hdl.handle.net/121312B, hdl.handle.net/2105/14091
Bachelor scripties (ESHPM)
Erasmus School of Health Policy & Management

Waard, D.B. de. (2013, June 24). ‘Een toename van kwaliteit in de zorg, de FlexzorgApp staat borg…?’. Bachelor scripties (ESHPM). Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/14091