Op dit moment zijn het begrotingstekort en de overheidsschuld veelbesproken onderwerpen in de Nederlandse en Europese politiek. De eurolanden hebben onderling afgesproken dat het begrotingstekort niet groter mag zijn dan 3% van het bbp. Daarnaast mag de overheidsschuld niet groter zijn dan 60% van het bbp. De laatste jaren is het steeds weer de vraag of Nederland kan voldoen aan de gestelde normen. Een andere vraag is of het wel zo verstandig is om in tijden van crisis, zoals deze jaren, wel te willen voldoen aan de 3-procentsnorm. Dit is de discussie die in de Nederlandse politiek de laatste tijd gevoerd wordt. Moeten we door blijven gaan met grote bezuinigingen om zo het begrotingstekort en de overheidsschuld terug te dringen? Of is het juist verstandiger om de Nederlandse economie de ruimte en de tijd te geven om te kunnen herstellen van de crisis? Moeten we daarnaast de schuldnorm van 60% wel zo strikt nemen? In dit paper zal naar voren komen dat de overheid nog een grote belastingclaim op de pensioenfondsen heeft die mede ingezet kan worden om de huidige problematiek te mitigeren. Maar dit geld heeft de overheid nog niet en is niet direct opeisbaar. Moet hier dan wel of niet rekening mee gehouden worden door de beleidsmakers? Of zou er op dit moment iets met de belastingclaim gedaan kunnen worden? Op dit moment houdt de regering vooral vast aan de norm, wat tot groot verzet leidt van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer. De Rijksoverheid noemt zelf een aantal redenen waarom er vast gehouden wordt aan de 3-procentsnorm . Zo leidt loslaten tot een grote stijging van de overheidsschuld en een verminderd vertrouwen in de economie. Vasthouden zorgt juist wel voor vertrouwen in de financiƫle markten. Daarnaast vindt de overheid het belangrijk om zich aan de regels van de Europese Unie te houden. Afspraak is afspraak. De vraag is of deze redenen opwegen tegen een eventueel sneller herstel van de economie wanneer er tijdelijk soepeler omgegaan wordt met de norm. Daarbij is het sowieso de vraag of het te verwachten is dat de economie sneller zal herstellen wanneer de norm losgelaten wordt. Wanneer dat niet zo is zou het nutteloos zijn om de norm los te laten.