2012-10-23
"Ik vraag het wel even aan Piet, onze huismeester.”
Publication
Publication
Wat kunnen we leren van de geschiedenis van het facility management?
Facility management is een vakgebied dat in de jaren ’80 ‘bekend’ is geworden. Terwijl de werkzaamheden die er onder gerekend worden eigenlijk al eeuwenlang uitgevoerd worden. In de Romeinse tijd werden al onderhoudscontracten afgesloten, en de eerste administratiekantoren ontstonden in de Gouden Eeuw. Oorzaak van de toegenomen belangstelling ligt voor een belangrijk deel in de veranderende werkvormen waardoor kantoren een steeds prominentere plaats gingen innemen. De werkplek werd belangrijk. Maar tegelijkertijd werd de werkplek ook voorzien van meer en meer technologische voorzieningen. (Ytsma, 2001) Het kantoor werd een belangrijk bedrijfsmiddel en om de continuïteit te waarborgen werden er steeds hogere eisen gesteld aan het gebouw en het beheer daarvan. Het topmanagement ziet in dat een representatief kantoor, of schoolgebouw, een wervend effect heeft op potentiële medewerkers of klanten. Het moet passen bij de ‘corporate identity’. (De Bas & Bijl, 2002) (Van Wagenberg, 2011)
Additional Metadata | |
---|---|
, , | |
Marja Flory, Johan Wempe | |
hdl.handle.net/2105/14266 | |
Management van Verandering | |
Organisation | RSM: Parttime Master Bedrijfskunde |
Gerard Soeteman. (2012, October 23). "Ik vraag het wel even aan Piet, onze huismeester.”. Management van Verandering. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/14266
|