Aangezien ondernemingen geconfronteerd worden met dynamische, complexe en onvoorspelbare omgevingen zijn ondernemingen genoodzaakt om zich continu strategisch te blijven innoveren en zich te blijven aanpassen voor het verbeteren van de ondernemingsprestaties. De invloed van exploratie en exploitatie op ondernemingsprestaties is uitgebreid beschreven in de bestaande literatuur. Echter, er zijn maar weinig onderzoeken die rekening houden met de externe omgeving op deze relatie. Daarbij is omgevingsturbulentie als moderator nooit eerder volledig onderzocht. Dit onderzoek schept dus nieuwe inzichten ten opzichte van eerdere onderzoeken over de manier hoe ondernemingen zo effectief mogelijk kunnen exploreren en exploiteren bij veranderende omgevingsfactoren en benadrukt de belangrijkheid van het effectief innoveren. Een andere hoofdbijdrage van dit onderzoek is het scherper en eenduidiger definiëren en operationaliseren van de concepten van omgevingsturbulentie, zodat de onderlinge verschillen duidelijker worden en zodat ze beschouwd worden als drie individuele dimensies. Bovendien geeft dit onderzoek het management van ondernemingen meer duidelijkheid in het omgaan met omgevingsturbulentie en stelt ondernemingen beter in staat om juiste beslissingen te nemen, welke bijdrage aan optimale financiële ondernemingsprestaties.

Tom Mom, Ingrid Verheul
hdl.handle.net/2105/14388
Strategisch Management & Strategische Vernieuwing
RSM: Parttime Master Bedrijfskunde

Pim Peeters. (2012, June 27). Strategisch manoeuvreren bij omgevingsturbulentie.. Strategisch Management & Strategische Vernieuwing. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/14388