Vraag een operationele medewerker of hij/zij de strategie van zijn/haar bedrijf kent en het antwoord zal vaak ‘nee’ zijn. Zelfs operationele managers kennen de bedrijfsstrategie niet of nauwelijks en leveren zodanig weinig tot geen bijdrage aan het behalen van de strategische doelstellingen. Om te onderzoeken waar dit aan zou kunnen liggen is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: “Waarom kennen operationele medewerkers de bedrijfsstrategie niet?” Aan de hand van een verkennend literatuuronderzoek naar mogelijke oorzaken hiervoor is het volgende gevonden: (1) operationele medewerkers worden niet betrokken bij de strategievorming, (2) de strategie is niet expliciet gemaakt naar concrete doelstellingen binnen de eigen afdeling en/of functie van de operationele medewerkers en (3) er worden te weinig communicatie-­‐inspanningen door managers verricht om de bedrijfsstrategie naar operationele medewerkers gecommuniceerd te krijgen. Om te bepalen of bepaalde kenmerken van managers invloed hebben op hun communicatie-­‐inspanningen en of bepaalde kenmerken van operationele medewerkers invloed hebben op hun kennis van de bedrijfsstrategie zijn deze als variabelen meegenomen in het onderzoek.

,
Marc Baaij, Fabian Sting
hdl.handle.net/2105/14395
Strategisch Management & Strategische Vernieuwing
RSM: Parttime Master Bedrijfskunde

Maikel Ramsaran. (2012, December 20). Waarom kennen operationele medewerkers de bedrijfsstrategie niet?. Strategisch Management & Strategische Vernieuwing. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/14395