Voor organisaties is het belangrijk om te kunnen achterhalen op welke wijze ze haar waardepropositie aantrekkelijk kan maken voor haar consumenten. Ze kan de prijs verlagen zodat het voor de consument eenvoudiger wordt om de propositie aan te schaffen of ze kan het product of dienst extra kenmerken of eigenschappen geven waardoor het meer waar biedt voor de gevraagde prijs. Deze laatste vorm is een subjectieve toekenning van waarde door de consument aan het product. Recent onderzoek toont aan dat co-creatie, het gezamenlijk vervaardigen van de totale waarde door organisatie én consument, en de interactie die daarmee gemoeid is, een nieuwe bron van waarde kan zijn waarmee een organisatie competitief voordeel kan behalen. Dit onderzoek richt zich op de vormen van extra subjectieve waarde die deze interactie kan opleveren. Hierbij worden twee soorten onderscheiden, te weten utilitaire-, en hedonische waarde. De omgeving waarin deze interactie zich afspeelt kan mogelijk invloed hebben op de wijze waarop co-creatie ervaren wordt. In het onderzoek wordt daarom ook onderzocht of sociale netwerken een modererend effect kunnen hebben op de wijze waarop de co-creatie interactie ervaren wordt als locus van waarde door de consument.

Frank Wijen, Maarten Dirks
hdl.handle.net/2105/14406
Strategisch Management & Strategische Vernieuwing
RSM: Parttime Master Bedrijfskunde

Bas Willemstijn. (2012, September 18). De toegevoegde waarde van Co-creatie. Strategisch Management & Strategische Vernieuwing. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/14406