In de maatschappij neemt de snelheid van produktvernieuwingen toe en wordt de slagvaardigheid van de concurrentie steeds groter. Ondernemingen worden hierdoor gedwongen om sneller en vernieuwender te innoveren. Innovatie wordt door bedrijven en onderzoekers al lang gezien als een belangrijke factor om lange termijngroei en hoge winstgevendheid van een onderneming te garanderen (DRUCKER, 1988; HULSINK & DE JONG, 2006; CHRISTENSEN, 1997). Innovatie is belangrijk, maar om uiteindelijk langdurig competitief te zijn is het nodig dat ondernemingen tot radicale innovatie komen (URBAN et al, 1996). Een belangrijke markt gerelateerde competentie, is om als onderneming de ‘juiste’ klant, op de ‘juiste’ tijd en op de ‘juiste’ manier te gebruiken. Vanwege de grote marktonzekerheid van radicale innovaties, hebben ondernemingen de behoefte om de klant te betrekken in produktontwikkeling als noodzakelijke bron van marktinformatie (LETTL, HERSTATT, & GEMUENDEN, 2006). Cristiano (2000) en Carbonell (2011) doen een aanbeveling om verder onderzoek te doen in de relatie tussen de betrokkenheid van de klant en de mate van innovatie in produktontwikkeling.

Jeroen de Jong, Paul Beije
hdl.handle.net/2105/14467
New Business: Innovation & Entrepreneurship
RSM: Parttime Master Bedrijfskunde

Patrick Morcus. (2012, October 23). De invloed van klantbetrokkenheid op de spronggrootte van innovaties. New Business: Innovation & Entrepreneurship. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/14467