Innovatie is cruciaal voor grote technologische bedrijven om te overleven in de hedendaagse concurrerende economie. Waar bij kleine technologische bedrijven de eigenaar/manager nog de drijvende kracht achter de innovatie is, moet bij grote technologische bedrijven deze innovatie voortkomen uit de ondernemendheid van de werknemers, hun intrapreneurship. In dit onderzoek is bekeken of vier antecedenten van het succes van kleine technologische bedrijven ook van toepassing zijn op grote technologische bedrijven. In hoeverre beïnvloeden de aanwezigheid van een innovatieve en flexibele afdelingscultuur, een opportunistische omgevingsvisie, het gebruik van netwerken en carrièreambitie de mate van intrapreneurship van werknemers binnen een groot technologisch bedrijf? Onderzoek onder een representatieve groep van 189 medewerkers van een groot technologisch bedrijf toont geen significante verbanden tussen deze onafhankelijke variabelen en intrapreneurship van medewerkers. Wel laten de resultaten zien dat deze conclusies voor zowel de opportunistische omgevingsvisie als de carrièreambitie van medewerkers niet zo hard gesteld kan worden.

Jeroen de Jong, Daan Stam
hdl.handle.net/2105/14472
New Business: Innovation & Entrepreneurship
RSM: Parttime Master Bedrijfskunde

Geert van der Weijer. (2012, September 14). Intrapreneurship bij grote technologische bedrijven. New Business: Innovation & Entrepreneurship. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/14472