Pop up retail is de tijdelijke exploitatie van een winkelunit door een retailer of door een merkfabrikant. De huurcontracten hebben in de meeste gevallen een looptijd van enkele dagen tot aan maximaal twee jaar. Pop-up retail is anno 2013 in opkomst in Nederland, in het buitenland bestaat het al langer. Doel van dit onderzoek is te bezien of pop-up retail van maatschappelijke en/of financiële waarde kan zijn in (gebieds-) ontwikkelingen en of het kan leiden tot waardecreatie. De pop-up retailers zijn over het algemeen creatieve (hippe) ondernemers. Ze voldoen, zo blijkt in dit onderzoek, aan kenmerken van de zogenaamde “creative class”, zoals beschreven door Richard Florida. Deze creatieve klasse doet, in zijn visie, aan hoogwaardige innovatieve arbeid. Deze arbeid omvat het ontwikkelen van producten of kennis die direct gebruikt kunnen/kan worden, zoals designers, architecten, wetenschappers, ingenieurs, culturele figuren of opiniemakers doen. Of het zijn creatieve professionals die zich bezighouden met het oplossen van problemen in kennisintensieve industrieën, zoals in de hightech sector, financiële dienstverlening, juridische dienstverlening, gezondheidszorg en management (Florida, 2002). Het aantrekken van deze groepen leidt volgens Florida tot diverse positieve spin off effecten in een gebied. Waaronder bijvoorbeeld verbetering van vastgoed in omliggende gebieden, upgrading van de buurt en vergroting van het draagvlak voor voorzieningen. De theorie van Florida is niet onomstreden, maar heeft bijvoorbeeld in Amsterdam wel geleid tot talrijke maatregelen om de stad aantrekkelijker te maken voor creatievelingen. Ook andere Nederlandse steden zijn, soms wanhopig, op zoek naar de creative class. Als pop-up retailers en hun bezoekers voldoen aan de kenmerken van deze creative class, zou pop-up retail dan ook een bijdrage kunnen leveren aan bovenstaande waardecreatie in een gebied? Gemeenten zien dit nog niet zitten. Ze staan nog huiverig tegenover de waardecreatie door pop-up retail, meestal uit bescherming van de overige retail.

Kooijman, D.C.
hdl.handle.net/2105/14588
Master City Developer
Erasmus School of Economics

Loggers, B. (2013, July 6). De waarde van pop-up retail. Master City Developer. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/14588