De aanleiding van dit onderzoek is de ervaring dat het niet eenvoudig is om brede scholen tijdig binnen gebiedsontwikkelingsprojecten gerealiseerd te krijgen. De verklaring hiervoor komt voort uit twee bevindingen: Daarbij is aan de orde dat er sprake is van een verschuiving van een regisserende naar een facili- terende rol van de overheid. Deze verschuivende rol speelt niet alleen bij gebiedsontwikkeling, maar treedt ook op bij de realisatie van multifunctionele accommodaties, zoals brede scholen. In dit onderzoek wordt de vraag opgeroepen of het mogelijk is tot een meer afgestemde werk- wijze te komen, waardoor brede scholen binnen gebiedsontwikkelingsprojecten efficiƫnter tot stand komen. De mogelijkheden die gemeenten hebben om te komen tot deze meer afgestem- de werkwijze kan mede afhankelijk zijn van de rol die zij in zal nemen bij de totstandkoming van brede scholen binnen gebiedsontwikkeling.

Daamen, T.A.
hdl.handle.net/2105/14593
Master City Developer
Erasmus School of Economics

Poll, E. van de. (2013, July). Brede scholen in gebiedsontwikkelingsprojecten. Master City Developer. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/14593