Er is veel aandacht in de media voor kwaliteit van zorg in Nederlandse ziekenhuizen. Wat nu kwalitatief goede zorg is, verschilt per persoon. Dat blijkt al uit het feit dat het Algemeen Dagblad en Elsevier die allebei een lijst hebben samengesteld met de beste ziekenhuizen,een ander ziekenhuis de beste vinden. Daarnaast wordt kwaliteit van zorg veelal gemeten met behulp van kwaliteitsindicatoren. Dit onderzoek richt zich juist op een andere manier van het in kaart brengen van de kwaliteit van zorg. De ervaringen van patiënten en zorgverleners staan centraal in dit onderzoek bij het kijken naar kwaliteit van zorg. Er wordt gekeken naar het perspectief van de patiënten en het perspectief van zorgverleners op kwaliteit van zorg. Uit de literatuur is gebleken dat vanuit het perspectief op kwaliteit van zorg van de zorgverleners vooral een goede behandeling en de juiste diagnostiek van belang zijn. Het perspectief van de patiënten op kwaliteit van zorg is breder dan die van zorgverleners. De literatuur stelt dat het perspectief van patiënten op kwaliteit van zorg meerdere dimensies heeft. Dit onderzoek heeft gebruik gemaakt van observaties tijdens focusgroepen in ziekenhuis X. In de eerste focusgroep hebben patiënten knelpunten kunnen benoemen over de ontvangen zorg. In een andere focusgroep hebben de zorgverleners knelpunten kunnen benoemen waarvan zij denken dat patiënten ze als knelpunt ervaren. Tijdens de laatste focusgroep hebben de patiënten samen met de zorgverleners de belangrijkste knelpunten uitgekozen en hebben ze verbeteracties verzonnen. Op basis van de observaties van de focusgroepen laat dit onderzoek zien dat patiënten en zorgverleners knelpunten benoemen over aspecten rondom de zorg in plaats van over de zorg zelf. Zowel de patiënten als de zorgverleners moesten knelpunten bedenken om vervolgens de kwaliteit van zorg voor de patiënt te verbeteren. De zorgverleners kwamen echter met andere knelpunten dan de patiënten. Welke punten zijn dan het belangrijkst? Deze vraag levert spanning op tussen zorgverleners en patiënten, want wie heeft er gelijk? Door democratisch te stemmen, werden de belangrijkste vier knelpunten gekozen die voornamelijk afkomstig waren van patiënten. De patiënten waren ook in de meerderheid, dus hadden de patiënten meer macht bij democratische besluitvorming en hebben dus wel gelijk gekregen.