Uit literatuurstudie blijkt dat naasten van patiënten een tekort aan informatieve en emotionele ondersteuning ervaren. Tevens toont literatuurstudie aan dat de conditie van de naasten van de patiënt van invloed is op het herstelproces van de patiënt. Het is dan ook van belang dat aan de behoeften van de naasten van de patiënt voldaan wordt. De afdeling Patiëntenbetrekkingen in het Amphia ziekenhuis tracht de naasten van de patiënt te voorzien in hun behoeften door emotionele en informatieve ondersteuning te bieden. In dit onderzoek is de ondersteuning van de afdeling Patiëntenbetrekkingen op de IC en de SEH onderzocht. Met behulp van interviews met medewerkers van de afdeling Patiëntenbetrekkingen en observaties is de afdeling Patiëntenbetrekkingen beschreven. Door middel van voorlichtingsbijeenkomsten, het bijwonen van gesprekken tussen professionals en naasten van de patiënt en het opvangen van de naasten van de patiënt vormt de afdeling Patiëntenbetrekkingen de schakel tussen de patiënt en zijn naasten, en de professionals. De emotionele ondersteuning die de medewerkers van de afdeling Patiëntenbetrekkingen bieden is geoperationaliseerd als het bieden van empathie, liefde, vertrouwen en zorg. Informatieve ondersteuning is gedefinieerd als het geven van adviezen, suggesties en informatie die een persoon kan gebruiken om problemen aan te pakken. Tijdens de observaties zijn enquêtes uitgedeeld aan naasten van patiënten. De resultaten uit deze enquêtes zijn gebruikt om een waardering aan de afdeling Patiëntenbetrekkingen toe te kennen. De waardering van de afdeling Patiëntenbetrekkingen kan geïnterpreteerd worden als positief. De naasten van de patiënt gaven bij veel vormen van ondersteuning aan dit als goed te waarderen. Uit de resultaten bleek echter dat de ondersteuning van de afdeling Patiëntenbetrekkingen slechter gewaardeerd wordt bij heropname of complicaties. Vooral het ontvangen van praktische hulp, het stimuleren van hoop en het verminderen van angst wordt slechter gewaardeerd. Daarnaast hebben de naasten van de patiënten aangegeven welke vormen van ondersteuning zij het belangrijkst vinden. Er bleek onder de naasten van de patiënt vooral behoefte te zijn aan oprechte, eerlijke en tijdige informatie. Ook hebben de naasten van de patiënt behoefte aan een luisterend oor, ondersteuning in het behouden van hoop en het wegnemen van angst en onzekerheid. De belangrijkste vormen van ondersteuning zijn vergeleken met de veronderstelde behoeften die de medewerkers van de afdeling Patiëntenbetrekkingen hebben aangedragen. Deze vergelijking duidde op een discrepantie in de ondersteuning bij praktische zaken en een discrepantie in de beëindiging van de ondersteuning door de afdeling Patiëntenbetrekkingen. In de conclusie en aanbevelingen zijn verbeteringen voor deze discrepantie aangedragen om de ondersteuning van de afdeling Patiëntenbetrekkingen te optimaliseren.

, , ,
Mul, M. de
hdl.handle.net/121334, hdl.handle.net/2105/14820
Bachelor scripties (ESHPM)
Erasmus School of Health Policy & Management

Huig, E.J. (2013, July 5). Het belang van emotionele en informatieve ondersteuning aan naasten van patiënten.. Bachelor scripties (ESHPM). Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/14820