Onderstaand een korte samenvatting van de master thesis: Relaties onder druk? Het doel van deze thesis is het leveren van een bijdrage aan bestaande theorie aangaande de invloeden van de concepten: betaaltermijnen, betaalgedrag, business performance en werkkapitaal op de relatie tussen leveranciers en afnemers. Vanuit de praktische exploratie is gebleken dat relaties door afnemers onder druk worden gezet. Het voorbeeld van Toyota is besproken en inmiddels is ook Albert Heijn berucht om zijn “verzoek” om leverancierskorting. De druk komt echter niet alleen vanuit kortingen, tevens is gebleken dat het betaalgedrag van afnemers verder aan het verslechteren is. Dit kan leveranciers in moeilijke financiële posities brengen om voldoende werkkapitaal te behouden om zo de continuïteit van de onderneming te kunnen borgen. De continuïteit van de onderneming wordt beïnvloed door de bedrijfsprestaties, hiervoor is business performance als concept gebruikt. Gesteld is door Graydon, dat trage betalingen resulteren in een hoger aantal faillissementen. De druk die afnemers de leveranciers opleggen zou van invloed kunnen zijn op de relatie tussen de leverancier en de afnemer. Deze ontwikkelingen zijn de aanleiding geweest voor deze master thesis. Het onderzoek is volledig vanuit het perspectief van de leverancier uitgevoerd.

E.J. Haag MSc, Prof. Dr.J. Wempe
hdl.handle.net/2105/14880
Operational Excellence in Services and Supply Chains
RSM: Parttime Master Bedrijfskunde

Martijn Siebrand. (2012, September 26). Relaties onder druk?. Operational Excellence in Services and Supply Chains. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/14880