Samenvatting: In deze masterthesis wordt kwaliteitssturing in het voortgezet onderwijs beschreven vanuit externe en interne sturing. Bij externe sturing gaat het om de wijze waarop schoolbesturen gestuurd worden door de centrale overheid en bij interne sturing staat de sturing door schoolbesturen zelf centraal. De centrale vraagstelling in deze masterthesis luidt: Hoe geeft een schoolbestuur sturing aan de kwaliteit van het voortgezet onderwijs en op welke wijze kan de wet 'Goed onderwijs, goed bestuur' hier een bijdrage aan leveren? Na een jarenlange discussie over goed onderwijsbestuur krijgt deze in 2010 zijn beslag in alle onderwijssoorten in de vorm van de wet ‘Goed onderwijs, goed bestuur’. Aan het begin van het schooljaar 2010-2011 is de Wet ‘Goed onderwijs, goed bestuur’ van kracht geworden. Politieke interventies spelen een belangrijke rol bij de wijze waarop schoolbesturen sturing geven en kúnnen geven aan de kwaliteit van het onderwijs. Enerzijds wenst de politiek, mede door de invoering van de wet ‘Goed onderwijs, goed bestuur’, het leerrendement van de leerlingen te verhogen, anderzijds wordt hier weinig tegenover gezet. Voor de schoolbesturen blijkt dit een gecompliceerde paradox te zijn, die slechts pijnlijke keuzes ten gevolg kan hebben. In het laatste gedeelte van de masterthesis worden conclusies beschreven en aanbevelingen gedaan.

, , , , ,
hdl.handle.net/2105/14937
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Sjany Deunhouwer. (2012, September 21). 'Goed onderwijs, goed bestuur'. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/14937