De essentie van een Business Model is het bepalen van de wijze waarop een onderneming waarde levert aan klanten, klanten lokt om te betalen voor de waarde en deze betalingen omzet tot winst. Business Model innovatie is het proces van de ontwikkeling van een nieuw Business Model of een her-configuratie van het bestaande Business Model met een wijziging in ten minste één van de zes onderliggende elementen van een Business Model: klantwaarde, winst, waardenetwerk, middelen, processen en competenties en strategie. Business Model Innovatie is een relatief jong onderzoeksdomein en onderzoek wordt veelal op ondernemingsniveau uitgevoerd. Business Model Innovatie kan ook worden bezien op het niveau van een totaal systeem waarin meerdere bedrijven samenwerken, een waardeketen oftewel een Business Ecosysteem. In Business Ecosystemen werken onafhankelijke ondernemingen samen in een systeem van onderlinge afhankelijkheid die een verscheidenheid van industrieën kan doorkruisen. In een dergelijk zakelijk Ecosysteem co-evolueren bedrijven mogelijkheden rondom een nieuwe innovatie. Ze werken zowel coöperatief als competitief aan nieuwe producten, voldoen aan behoeften van de klant en integreren uiteindelijk de volgende ronde van innovaties.

Prof. Dr. J.P. Jansen, Dr. I. Verheul
hdl.handle.net/2105/14939
Strategisch Management & Strategische Vernieuwing
RSM: Parttime Master Bedrijfskunde

Babette van Loon. (2013, October 29). Business Model Innovatie in een Business Ecosysteem. Strategisch Management & Strategische Vernieuwing. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/14939