Managementinnovatie is het vernieuwen van het managementmodel van een organisatie met de bedoeling om de organisatie te verbeteren. Het bedenken en implementeren van een radicaal managementmodel of managementpraktijk die nieuw is op het niveau van de hele wereld komt niet zo vaak voor. Het is veel vaker het geval dat een op het niveau van een organisatie een bestaand managementmodel uit een andere organisatie of branche wordt overgenomen, aangepast en geïmplementeerd. In dit geval is er sprake van een adoptie van een managementinnovatie. Dit onderzoek beoogt een bijdrage te leveren aan de inzichten over hoe een managementinnovatie door een organisatie wordt geadopteerd. Hiervoor is vanuit het procesperspectief onderzocht hoe een adoptie van managementinnovatie procesmatig verloopt en hoe leiderschap, organisatiestructuur en cultuur en klimaat het adoptieproces van managementinnovatie binnen een organisatie beïnvloeden.

Additional Metadata
Thesis Advisor Prof. Dr. Justin Jansen, Dr. Ingrid Verheul
Persistent URL hdl.handle.net/2105/14942
Series Strategisch Management & Strategische Vernieuwing
Citation
Kees Nouws. (2013, September 17). ADOPTIE VAN MANAGEMENTINNOVATIE ALS EEN PROCES VAN STRATEGISCHE VERNIEUWING. Strategisch Management & Strategische Vernieuwing. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/14942