Dit is een onderzoek gebasseerd op de aanname dat televisieprogramma’s met hun verkondigde boodschappen de perceptie van de individuele werkelijkheid beïnvloeden, ongeacht de aanwezigheid van audience agency, waarmee het publiek de mate van beïnvloeding zelf kan controleren en doseren. Door middel van communicatie worden denkwijzen over idealen, normen en waarden gedeeld waardoor die individuele werkelijkheid betekenis krijgt. Met het bediscussiëren van die idealen, normen en waarden worden controversen bespreekbaar gemaakt. De mediaboodschappen die via televisieprogramma’s worden verkondigd, vallen tevens onder een dergelijke communicatievorm. Aan de hand van een discours analyse is onderzocht op welke kenmerkende wijze controversiële onderwerpen worden besproken in de sitcom Friends. De geselecteerde gesprekken zijn onderverdeeld in de volgende facetten: de introductie, het gesprek, de afsluiting en de gemaakte grappen. Binnen elk facet zijn aan de hand van vergelijkingen overeenkomsten of juist opvallende verschillen aan het licht gekomen. Overkoepelend is er gekeken naar de uitgedragen standpunten over de besproken controversiële onderwerpen. Een belangrijk kenmerk van een sitcom zijn grappen. Dit kenmerk komt tevens terug in het specifieke discours van het bespreken van controversiële onderwerpen. Andere kenmerken zijn vragen, herhalen en het creëren van een disbalans. Doordat het onderzoek focust op de transcripten, waarbij beeld en geluid buiten beschouwing gelaten worden, is het mogelijk om dieper in te gaan op het specifieke discours.

, , , , , , ,
Kersten, A
hdl.handle.net/2105/15067
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Putten, L.H.A. van. (2013, August 30). Friends are the family we choose for ourselves. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/15067