De Hollywood blockbusters over de oorlog in het Midden-­‐Oosten blijven de laatste jaren de filmtheaters overspoelen. De slachtoffers aan de kant van de tegenstanders zijn vaak een onderwerp dat veelal in Hollywoodfilms wordt ontweken (Shaheen, 2001). De vijandelijke slachtoffers, zowel de militairen als de lokale bevolking, worden veelal gerepresenteerd als een groep mensen die niets met de westerse cultuur gemeen heeft. Ze worden ontmenselijkt of “dehumanized”; ze laten weinig emoties zien en krijgen geen gezicht in de westerse films. Hierdoor worden ze letterlijk de Ander (Kleinen, 2003). In dit onderzoek is door middel van een narratologische analyse onderzocht welke visualiseringverschillen er zijn met betrekking tot trauma in relatie met de Ander en de niet-­‐Ander. Er zijn vier films geanalyseerd, waarvan twee in de periode van 1990 – 11 september 2001—Courage under Fire en de Three Kings—en twee films in de periode vanaf 11 september 2001 tot aan 2012— Home of the Brave en Zero Dark Thirty. Uit deze analyse blijkt dat trauma bij zowel de Ander als de niet-­‐Ander in beeld wordt gebracht, maar dat de visualisering van trauma bij de niet-­‐Ander veel nadrukkelijker in de films aanwezig is dan bij de Ander. De Ander wordt niet uitgesloten van de representatie van trauma, maar er wordt ook niet, op uitzondering van de Three Kings, nadrukkelijk bij stilgestaan.

, , , , , ,
Fokkema, A.G.
hdl.handle.net/2105/15079
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Berg, N.L. van den. (2013, August 30). Hollywoods Getraumatiseerde Ander. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/15079