De meeste onderzoeken op gebied van media en journalistiek richten zich op de geschreven pers en niet op de geïllustreerde pers. Dit heeft te maken met het feit dat de geïllustreerde pers als een minder serieuze vorm van journalistiek wordt beschouwd, die vooral een entertainende functie had en ‘soft’ nieuws bracht. Toch speelde de geïllustreerde pers, met name tijdens het Nederlandse interbellum, een invloedrijke rol in de maatschappij. Dit onderzoek tracht deze wetenschappelijke leemte op te vullen door de Nederlandse dagbladen: De Telegraaf, Nieuwe Rotterdamsche Courant, De Maasbode en De Standaard en de geïllustreerde weekbladen Panorama, Het Leven en Katholieke Illustratie vergelijkend te onderzoeken. Daarbij is toegespitst op vorm en stijl in de berichtgeving over lokale rampen voor de periode 1919-1938. De centrale hoofdvraag van deze thesis is: In hoeverre is sprake van verschillen, overlappingen of overeenkomsten in de journalistieke vorm en stijl van de dagblad- en geïllustreerde weekbladpers in de periode 1919-1938? Om de centrale hoofdvraag van de thesis te kunnen beantwoorden, zijn in totaal 153 artikelen over lokale rampen uit de vier dagbladen en drie geïllustreerde weekbladen aan een kwantitatieve inhoudsanalyse onderworpen. Uiteindelijk werden daarbij acht overeenkomsten, één overlapping en acht verschillen tussen de vier dagbladen en drie geïllustreerde weekbladen gevonden. Vervolgens is een kwalitatieve inhoudsanalyse uitgevoerd, waarin ingegaan is op drie journalistieke stijlen (news style information model, news style story model of mixed style) en vier vormen van narratief (dis-ordered narrative, narrative of representation, metafictional narrative en het sequential narrative). Op basis van de kwantitatieve- en kwalitatieve inhoudsanalyse van de berichten over lokale rampen in de vier Nederlandse dagbladen en drie Nederlandse geïllustreerde weekbladen uit het interbellum kan als eindconclusie worden vastgesteld dat de geïllustreerde weekbladen relevante onderscheidende unieke kenmerken bevatten, maar dat deze qua vorm en stijl ook wel veel overeenkomsten vertonen met de vorm en stijl van de dagbladen. Het vermeende onderscheid tussen dagbladen en geïllustreerde weekbladen blijkt vooral te berusten op het verschil in het gebruiken van een news style information model (de dagbladen) of news style story model (de geïllustreerde weekbladen), maar eigenlijk geldt hier dat de mixed style in berichten over lokale rampen het vaakst is aangetroffen. Daardoor omvatten geïllustreerde weekbladen méér dan de tot nu toe aan hen toegeschreven entertainende functie van het publiek en dienen geïllustreerde weekbladen meegenomen te worden in onderzoek over journalistiek in het interbellum.

, , , , , ,
Kester, B.C.M.
hdl.handle.net/2105/15087
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Zeijl, L. van. (2013, August 30). 'Waar rook is, is nieuws'. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/15087