Dit onderzoek richt zich op de kenmerken van medialogica: conflictnieuws, negativiteit, wedstrijdnieuws en personalisering, zoals deze zijn terug te zien in de politieke berichtgeving in dagbladen. Een vergelijking in de politieke berichtgeving in Nederland en Amerika is interessant, omdat onderzoek van onder andere Hallin en Mancini (2004) aantoont dat het medialandschap en mediabeleid in het buitenland en met name Amerika van belang is voor Nederland. Volgens hen zijn de invloeden vanuit Amerika in West-Europa duidelijk te herkennen. Dit leidt dan ook tot de centrale vraag: op welke wijze is medialogica terug te zien in de politieke berichtgeving in Nederland en Amerika? Daarnaast wordt een vergelijking gemaakt tussen zogenaamde populaire en kwaliteitsdagbladen. De geselecteerde dagbladen presenteren het nieuws op een verschillende manier. Dit kan gedaan worden door meer sensatiegericht of juist feitelijk het nieuws te berichten (Van Gessel, 1995; Bakker & Scholten, 2009). Deze wijzen van berichtgeving geven een beeld van de politieke berichtgeving in Nederland en Amerika binnen het theoretisch concept medialogica. De resultaten van dit onderzoeken tonen aan dat de kenmerken van medialogica vaker zijn terug te zien in de Amerikaanse politieke berichtgeving dan in de Nederlandse politieke berichtgeving. Zowel conflictnieuws als negativiteit, wedstrijdnieuws en personalisering met betrekking tot de verhouding 'instituut versus persoon' zijn significant vaker terug te zien in de Amerikaanse berichtgeving. Op het gebied van populaire en kwaliteitsdagbladen is uit dit onderzoek gebleken dat conflictnieuws, negativiteit en wedstrijdnieuws significant vaker zijn terug te zien in de politieke berichtgeving in populaire dagbladen dan in kwaliteitsdagbladen. Medialogica leidt tot een verschuiving in de functies van de media; informeren, waakhond, platform en entertainment. Deze verschuivingen zijn te herkennen aan de vier genoemde kenmerken van medialogica en zal uiteindelijk leiden tot een veranderende rol van de media binnen de samenleving. De media zijn namelijk dé belangrijkste schakel tussen de politiek en de burger (Habermas, 2006). De politieke informatievoorziening die door de samenleving via onder andere dagbladen tot zich wordt genomen, ligt dan ook ten grondslag aan het democratisch recht van de burger: het op inhoudelijke gronden politiekgeoriënteerde keuzes maken. Dit onderzoek toont aan dat de rol van de media binnen de samenleving is veranderd door de invloed van medialogica op de functies van de media. De berichtgeving is hierdoor gestuurd met als gevolg dat de electorale keuze van met name de Amerikaanse burger die haar politieke informatie haalt uit met name populaire dagbladen in sterke mate wordt beïnvloed door de media.

, , , , , ,
Ruigrok, P.C.
hdl.handle.net/2105/15091
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Boon, A.R. (2013, August 30). Medialogica in verkiezingstijd. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/15091