Een Nederlandse jonge vrouw die zich in 2002 aansluit bij de FARC; de afgelopen jaren stond Tanja Nijmeijer regelmatig in de belangstelling. Het bericht dat zij als woordvoerder zou deelnemen aan de vredesonderhandelingen tussen de regering van Colombia en de FARC was eind 2012 wekenlang in het nieuws. In deze thesis wordt onderzocht op welke wijze en met welke journalistieke intenties in 2012 de beeldvorming van Tanja Nijmeijer als woordvoerder in de landelijke kranten en opinietijdschriften tot stand is gekomen. Door middel van mixed-methods zijn een kwantitatieve tekstanalyse en een fotoanalyse gecombineerd met kwalitatieve interviews. Uit het onderzoek is gebleken dat er zich in oktober en november van 2012 een mediahype voltrok die voldoet aan het merendeel van de criteria van Vasterman (2004) en Wien en Elmelund-Praestaeker (2007). Er is sprake van zeven verschillende frames (De Vreese, 2005; Entman, 2007; Van Gorp, 2007) die betekenis geven. De lexicale keuzes (Machin & Mayr, 2012) in beeld en tekst leggen nadruk op het begrip ‘terrorist’ en op het uiterlijk en de vrouwelijkheid van Nijmeijer. Daarnaast is er sprake van suppression (Machin & Mayr, 2012); de term ‘FARC’ wordt soms weggelaten en het ontbreekt veel foto’s aan context. Een analyse van het woordvoerderschap van Tanja Nijmeijer vanuit een marketingperspectief toont aan dat er een grote kloof is tussen een kritische benadering in de tekst en een positieve benadering in foto’s. Tekst en beeld leggen allebei de nadruk op het uiterlijk van Nijmeijer.

, , , , ,
Fokkema, A.G.
hdl.handle.net/2105/15093
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Mols, A.E. (2013, August 30). Junglepoes, terrorist of vrijheidsstrijder?. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/15093