Het doel van dit onderzoek is om inzichtelijk te maken hoe het socialisatieproces van verpleegkundigen, als nieuwkomers in Samenwerkende Topklinische Ziekenhuizen, plaatsvindt en wat de invloed is van de ambtstermijn op het socialisatieproces van verpleegkundigen. De centrale onderzoeksvraag in dit onderzoek luidt dan ook: Hoe verloopt het socialisatieproces van verpleegkundigen binnen Samenwerkende Topklinische Ziekenhuizen? Bij het onderzoek zijn 246 verpleegkundigen, die niet langer dan twee jaar afgestudeerd zijn, uit drie verschillende Samenwerkende Topklinische Ziekenhuizen betrokken. Uiteindelijk hebben 140 verpleegkundigen deelgenomen aan het onderzoek. De data voor het onderzoek zijn met behulp van een vragenlijst verzameld. Met deze vragenlijst zijn de vier thema’s, die onderdeel zijn van het socialisatieproces, gemeten. Het gaat hierbij om taakbeheersing, helderheid verkrijgen over de te vervullen rol, sociale integratie en acculturatie. Daarnaast is de ambtstermijn per verpleegkundige in kaart gebracht. Ook zijn voor dit onderzoek twee controlevariabelen onderzocht, namelijk de leeftijd van de respondenten en de verschillen per organisatie. Vanuit de theorie werd verwacht dat de ambtstermijn van invloed zou kunnen zijn op het verloop van het socialisatieproces. Er werd verwacht dat naarmate de ambtstermijn toeneemt, een medewerker beter gesocialiseerd is aan de organisatie. Medewerkers zouden namelijk, naarmate hun ambtstermijn toeneemt, hun taken beter beheersen. Daarnaast zou hun rol in de loop der tijd meer helder moeten worden, zou de sociale integratie met collega’s beter moeten verlopen en zou de organisatiecultuur (h)erkend moeten worden. De resultaten laten echter iets anders zien dan wat vanuit de theorie wordt aangegeven. De resultaten van de regressieanalysen laten zien dat de ambtstermijn niet van invloed is op de vier thema’s binnen het socialisatieproces, taakbeheersing, helderheid verkrijgen over de te vervullen rol, sociale integratie en acculturatie. Vanuit dit onderzoek kan daarom geconcludeerd worden dat de ambtstermijn niet direct van invloed is op het socialisatieproces. Dit kan mogelijk verklaard worden doordat veel andere factoren ook van invloed kunnen zijn op het socialisatieproces. Vervolgonderzoek zou zich daarom meer kunnen richten op andere aspecten die het socialisatieproces volgens de theorie kunnen beïnvloeden, zoals de mate van autonomie van verpleegkundigen, de sociale steun van collega’s en leidinggevenden en groei- en ontplooiingsmogelijkheden. Daarnaast kan replicatieonderzoek verricht worden met een grotere groep respondenten en meerdere organisaties, waarbij onderzocht kan worden of de ambtstermijn van invloed kan zijn op het socialisatieproces. Kwalitatieve data kunnen hierbij betrokken worden om na te gaan of de inspanningen die organisaties leveren voor een effectief verloop van het socialisatieproces overeenkomen met de ervaringen en beoordelingen van verpleegkundigen betreffende het socialisatieproces.

, , ,
hdl.handle.net/2105/15137
Master Zorgmanagement
Erasmus School of Health Policy & Management

Oosterhout, M.C.J. van, & Schreiner, N.A.F.M. (2013, July 2). Hoe verloopt het organisatorisch socialisatieproces van verpleegkundigen?. Master Zorgmanagement. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/15137