Dat het Bollywood-genre populair is, is goed waarneembaar in Den Haag. Door de culturele globalisering en de Indiase diasporagemeenschap bereikt het genre meer publiek. Volgens Govil (2000) en Dudrah (2006) bereikt Bollywood tegenwoordig niet-Indiaas publiek en aanverwante culturen. Hierdoor heeft Bollywood ook fans van Marokkaanse, Turkse, Irakese en Iranese afkomst. Aangezien er nog weinig onderzoek is verricht naar deze fans probeert deze thesis een bijdrage te leveren aan de cultuurwetenschap. De centrale vraagstelling van dit onderzoek luidt: Hoe ervaren niet-Indiase jongeren van 18 tot 25 jaar uit Den Haag Bollywood-muziek en welke betekenis geven zij eraan? Deze vraag is beantwoord door middel van persoonlijke diepte-interviews met tien niet-Indiase jongeren en vijf diasporajongeren. Er is aangetoond dat niet-Indiase jongeren, ofwel Bollywood-fans van Turkse, Marokkaanse, Irakese en Iraanse afkomst, een culturele connectie ervaren met Bollywood. Deze connectie is ontstaan doordat zij herkenning ondervinden met thema’s in Bollywood-muziek zoals (de rol van) religie, gearrangeerde huwelijken, bruiloften, familiebanden en andere gebruiken of tradities. De niet-Indiase jongeren herkennen elementen in de muziek die weliswaar afkomstig zijn uit de Indiase cultuur maar die ook voorkomen in hun eigen – vaak islamitische – cultuur. Zo blijkt dat ze enkel de traditionele aspecten van de Indiase cultuur overnemen. De reden hiervoor geven de jongeren zelf aan: deze zaken spelen een belangrijke rol in hun leven en zij voelen zich goed bij het naleven van deze tradities. Niet-Indiase jongeren hebben een nieuwe betekenis gegeven aan Bollywood-muziek (recontextualisatie): ze passen ideeën en concepten uit deze kunstvorm toe in hun eigen leven. Door de beïnvloeding van Surinaamse, Indiase en Pakistaanse vrienden met een Indiase achtergrond, ofwel diasporajongeren, zijn zij in aanraking gekomen met het genre en is het ontdekkingsproces van Bollywood-muziek snel verlopen. Diasporajongeren hebben Bollywood-muziek immers van huis uit meegekregen. De diasporajongeren zijn opgegroeid met de cultuur van hun ouders (enculturalisatie) ofwel de cultuur die zich in India bevindt. Niet-Indiase jongeren hebben zich vertrouwd gemaakt met de Indiase cultuur (acculturalisatie). Ze voelen zich verbonden met de Bollywood-cultuur in Den Haag; Bollywood-films, -muziek en -evenementen maken onderdeel uit van hun dagelijkse vrijetijdsbestedingen en hebben invloed op de culturele identiteit van de jongeren. Sommige jongeren dragen door hun voorliefde voor het Bollywood-genre bijvoorbeeld ook Indiase jurken, eten Indiase gerechten en bezoeken Bollywood-concerten. Het feit dat deze jongeren zo sterk betekenis halen uit de muziek en zich er zo sterk mee identificeren, maakt dat er in deze studie sprake is van niets minder dan een musical identity.

Dool, C.J. van den
hdl.handle.net/2105/15209
Sociologie van Kunst en Cultuur , Master Arts, Culture & Society
Erasmus School of History, Culture and Communication

Hussain, K.S. (2013, June 28). De ervaring van Bollywood-muziek onder niet-Indiase jongeren uit Den Haag. Master Arts, Culture & Society. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/15209