Het persoonlijke bezit van een smartphone en/of tablet is de afgelopen jaar explosief gegroeid onder de Nederlandse bevolking. De komst van mobiele applicaties lijkt een nieuwe richting te geven aan de manier waarop internet gebruikt en beleefd wordt. Steeds meer worden applicaties gebruikt als de toegangspoort tot het internet, hierdoor worden de traditionele internetpagina’s minder gebruikt. Naast de markt van entertainment- en informatie applicaties, is ook de zakelijke branche de wereld van applicaties aan het ontdekken. In dit onderzoek wordt er dieper in gegaan op het gebruik van consumer applicaties in de automotive branche. Binnen de automotive branche dalen de omzetten, veranderen de behoeften van de klant en spelen milieunormen een belangrijke rol. Steeds meer organisaties binnen de automotive branche zijn aan het onderzoeken hoe bestaande business modellen geïnnoveerd kunnen worden als oplossing voor deze uitdagingen. In dit onderzoek wordt gekeken hoe het inzetten en gebruiken van applicaties een antwoord kan zijn op deze uitdagingen en zodoende zorgen voor business model innovatie bij bedrijven in de automotive branche. In dit onderzoek zal antwoord gegeven worden op de volgende centrale vraagstellen: Hoe kunnen automotive bedrijven hun business model innoveren aan de hand van consumer applicaties? In de wetenschappelijke wereld is er weinig tot geen onderzoek beschikbaar naar de rol die consumer applicaties kunnen spelen wat betreft business model innovatie voor bedrijven in de automotive branche. Daarnaast zijn de technologische mogelijkheden eindeloos en anno 2013 niet te voorspellen. Mede hierdoor heeft het onderzoek een explorerend karakter en zal het van kwalitatieve aard zijn. Middels casestudiemethodiek zijn negentien onafhankelijke cases geanalyseerd. Hierbij is geanalyseerd op mogelijke innovatie bij de ‘bouwblokken’: waardepropositie, klantrelaties, kernactiviteiten en strategische partners. Daarnaast zijn zes experts geïnterviewd met verschillende achtergronden en expertises. De experts zijn gespecialiseerd in de (mobiele) applicaties, automotive branche en business model innovatie. Uit de analyse is gebleken dat bedrijven in de automotive branche aan de hand van consumer applicaties veel mogelijkheden hebben om hun bestaande business model te innoveren. Desondanks wordt hier (nog) weinig gebruik van gemaakt. De nichemerken (o.a. BMW en Volvo) lopen voorop wat betreft het gebruiken van consumer applicaties, toch laten zij nog kansen liggen als het gaat om het verbeteren van klantcontacten en het bereiken van een grotere markt aan de hand van strategische partners. Volumemerken (o.a. Citroën en Peugeot) maken gebruik van consumer applicaties haar halen niet het niveau en potentiele succes van de nichemerken. Een verklaring hiervoor kan gevonden worden in de gehanteerde concurrentiestrategieën zoals beschreven door Porter (1980; 1985). Een andere verklaring kan gevonden worden in de kosten die een goed werkende consumer applicatie met zich meebrengt. Dit onderzoek heeft het nut om de mogelijkheden van innovatie en eventuele gemiste kansen te beschrijven en verklaren en geeft hiermee een nieuw inzicht in het gebruik van consumer applicaties in de automotive branche. Naar aanleiding van dit onderzoek zou er opnieuw gekeken kunnen worden naar het succesvol inzetten en gebruik maken van consumer applicaties.

, , , , , , ,
Leendertse, P.M.
hdl.handle.net/2105/15252
Media en Cultuur
Erasmus School of History, Culture and Communication

Waardenburg, E.J. (2013, August 30). De snelweg naar innovatie?. Media en Cultuur. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/15252