Met de bestaande kennis over strategische vernieuwingstrajecten en over ambidexteriteit, wordt in dit onderzoek vanuit het perspectief van het managementteam gekeken hoe een strategisch vernieuwingstraject naar ambidexteriteit eruit ziet. Door kwalitatief onderzoek binnen drie business units van één corporatie wordt longitudinaal (2001 – 2010) naar het verloop van het vernieuwingstraject gekeken. Ook wordt de invloed van drie management- en organisatiefactoren op de mate van ambidexteriteit bepaald. De resultaten geven aan strategische vernieuwingstrajecten naar ambidexteriteit stapsgewijs verlopen. Tevens is gevonden dat organisaties moeilijkheden ondervinden om gedurende de tijd de behaalde mate van ambidexteriteit vast te houden. Hier spelen de management- organisatiefactoren een belangrijke rol. Aangetoond is dat de belangrijkheid van de verschillende factoren per fase van het vernieuwingstraject verandert. Voor het behalen van een hogere mate van ambidexteriteit spelen de factoren context en leiderschap initieel de belangrijkste rol. Naarmate het proces vordert, verschuift het belang naar organisatiestructuur om de behaalde resultaten te borgen. Tot slot is geïllustreerd dat ook de samenhang tussen de verschillende management- en organisatiefactoren van invloed is op de mate van ambidexteriteit. Sleutelwoorden: strategische vernieuwing, ambidexteriteit, exploitatie, exploratie, organisatiestructuur, context, leiderschap, longitudinaal

Prof. dr. J.J.P. Jansen, Drs. T. Blekman
hdl.handle.net/2105/15626
Strategisch Management & Strategische Vernieuwing
RSM: Parttime Master Bedrijfskunde

Douwe H. van Gorkum. (2011, June 28). STRATEGISCHE VERNIEUWING. Strategisch Management & Strategische Vernieuwing. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/15626