Een van de fundamentele principes van strategisch management is dat, in dynamische omgevingen, innovatie kan helpen om organisaties beter te laten presteren dan hun concurrenten. Dit kan uiteindelijk resulteren in een concurrentievoordeel. Recent onderzoek laat zien dat management innovatie, dat wil zeggen nieuwe management praktijken, structuren, processen en principes, een onderbenutte bron van strategische vernieuwing is en meer aandacht vereist in de dagelijkse praktijk van het management (Vaccaro et al., 2011; Birkinshaw, 2010; Birkinshaw et al., 2008; Volberda & Van den Bosch, 2005). Birkinshaw et al. (2008) stellen dat interne veranderingsagenten een belangrijke rol spelen in de totstandkoming van management innovatie. Binnen de wetenschap is de invloed van de rollen en rolconflicten van de middenmanager als interne veranderingsagent in management innovatie, vooral in empirisch onderzoek, nog onderbelicht (Mintzberg, 2009; Osterman, 2008; Floyd & Lane, 2000).

Prof.dr.ing. F.A.J. van den Bosch, Dr. Ph. van Engeldorp Gastelaars
hdl.handle.net/2105/15628
Strategisch Management & Strategische Vernieuwing
RSM: Parttime Master Bedrijfskunde

Dennis van Hattem. (2011, June 21). Management innovatie: Onderzoek naar de rollen en rolconflicten van het middenmanagement. Strategisch Management & Strategische Vernieuwing. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/15628