Na een vooraankondiging in 1989 introduceren Cohen & Levinthal in 1990 het begrip absorptie capaciteit (ACAP). We beschrijven ACAP als een combinatie van drie activiteiten (Cohen & Levinthal, 1990): 1) het herkennen van de waarde van externe kennis; 2) het assimileren van die kennis; 3) het commercieel toepassen van de kennis. Deze activiteiten omvatten niet alleen het vermogen om producten of productieprocessen van andere ondernemingen te imiteren maar ook het vermogen minder commercieel gericht kennis te exploiteren, bijvoorbeeld uit wetenschappelijk onderzoek (Lane et al, 2006). Voor ondernemingen is ontwikkeling en behoud van ACAP cruciaal voor het behalen van succes en het op lange-termijn overleven, omdat ACAP een onderneming kan versterken, aanvullen of er meer focus in haar strategie aan kan brengen (Cohen & Levinthal, 1990).

Prof. dr. J.J.P. Jansen, Ir. M.W.S. Dirks
hdl.handle.net/2105/15778
Strategisch Management & Strategische Vernieuwing
RSM: Parttime Master Bedrijfskunde

R.M. Velders. (2011, October 25). Invloeden op de absorptie capaciteit ten gunste van het productieproces.. Strategisch Management & Strategische Vernieuwing. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/15778