Prestaties van bedrijven worden vaak in relatie gebracht met innovatie. In 1934 heeft Joseph Schumpeter in zijn studie innovatie als een belangrijke component in de concurrentiestrijd benoemd (Schumpeter, 1934). Innovatieve bedrijven nemen marktaandeel van nietinnovatieve bedrijven over. Op de lange termijn zullen innovatieve bedrijven daarom sneller groeien, efficiënter zijn en uiteindelijk ook winstgevender zijn dan niet-innovatieve bedrijven. Een innovatief bedrijf is te beschrijven als een organisatie die de capaciteit heeft om te veranderen en aan te passen. Echter een veranderende organisatie die geen nieuwe ideeën genereert is niet innovatief. Een innovatieve organisatie wordt in deze studie gedefinieerd als een organisatie die in staat is om nieuwe ideeën te implementeren (Thompson, 1965).

dr. Frank Verbeeten, prof. dr. Abe de Jong
hdl.handle.net/2105/15893
Financieel Management
RSM: Parttime Master Bedrijfskunde

Peter van Campen. (2011, September 29). Publicaties over innovatiekracht als beleggingsgraadmeter. Financieel Management. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/15893