Dit onderzoek beschouwt de verschillen in rendement tussen strategische groepen van gelijk geoutilleerde Amerikaanse oliemaatschappijen, door het uitvoeren een gedetailleerde historische studie. Deze industrie is gekozen, omdat het een wereldwijde industrie betreft met een ongeëve-naarde invloed op de mondiale economie en internationale politieke betrekkingen (Baaij, De Jong, & Van Dalen, 2011). Gedurende de gekozen onderzoeksperiode (1955-2005) is er veel veranderd bin-nen de industrie. De activiteiten van de ondernemingen binnen deze industrie zijn echter redelijk vergelijkbaar gebleven gedurende de onderzoeksperiode. Daarnaast is de geselecteerde industrie niet eerder onderwerp van onderzoek geweest, ondanks dat het de grootste industrie ter wereld betreft. Er is tot op heden geen inzicht in mutaties binnen deze industrie, zowel in bedrijfsopzet, als op het gebied van groepsdeelname. Ditzelfde geldt voor inzicht in het succes van de diverse strate-gieën. Dit onderzoek stelt zich dan ook als doel, de volgende vraag te beantwoorden: Waarom is er sprake van significante rendementsverschillen tussen strategische groepen van gelijk geoutilleerde Amerikaanse oliemaatschappijen in de periode 1955 - 2005.