Lage kosten luchtvaartmaatschappijen is tegenwoordig een algemeen begrip geworden in de vliegindustrie. Dit concept is in 1978 in de Verenigde Staten na de deregulering van het luchtruim ontstaan. Vele maatschappijen boden vanaf toen vluchten aan tegen zeer lage tarieven voor de consument. Dit concept staat ook wel bekend als ‘no-frills’, waarbij extra diensten, zoals maaltijden, bagagevervoer en amusement niet bij de prijs zijn inbegrepen. Door het aanbieden van lage tarieven zijn lage kosten luchtvaartmaatschappijen meer afhankelijk geworden van de keuze van consumenten. De komst van de lage kosten luchtvaartmaatschappijen brengt dus een grote verandering teweeg in de Amerikaanse vliegindustrie. Maar zijn de lage kosten luchtvaartmaatschappijen in de tijd ook echt dominanter geworden op de vliegroutes in de VS dan de traditionele luchtvaartmaatschappijen? En welke factoren kunnen hierbij een rol spelen? Aan de hand van een logistische regressie analyse is onderzocht of de factoren bevolkingsgroei, werkgelegenheidsgroei en de groei in het aantal passagiers in de aankomst- en vertrekplaats van verschillende vliegroutes, een bepalende rol spelen voor het dominant zijn van een luchtvaarmaatschappij. Hieruit is gebleken dat de groei in bevolking en werkgelegenheid significante factoren zijn die de dominantie van lage kosten luchtvaartmaatschappijen op de Amerikaanse vliegroutes veroorzaakt. Ook is gebleken dat als de werkgelegenheid toeneemt in een bepaalde regio van aankomst en vertrek, de dominantie van lage kosten luchtvaartmaatschappijen ook toeneemt. Hoe meer werk, hoe meer zakelijke reizigers ervoor kiezen om met een lage kosten luchtvaartmaatschappij te vliegen. Hiernaast is nog onderzocht dat de groei in het aantal passagiers die aankomen en vertrekken op de Amerikaanse vliegroutes wel een significante oorzaak zijn voor de dominantie van lage kosten luchtvaartmaatschappijen. Echter kan dit wel in twijfel worden getrokken, aangezien ook is gebleken dat als de groei van het aantal passagiers afneemt, de dominantie van lage kosten luchtvaartmaatschappijen daalt. Dit zou dus betekenen dat als vrije tijd reizigers meer gaan reizen, niet meer voor een lage kosten luchtvaartmaatschappij zullen kiezen. Tot slot is nog gebleken dat een gezamenlijke oorzaak van bevolkingsgroei, werkgelegenheidsgroei en de groei in het aantal passagiers in de stad of regio van aankomst- en vertrekplaats van de dominantie van lage kostenluchtvaartmaatschappijen niet significant bewezen kan worden. In dit geval kan alleen de groei in het aantal passagiers als significante oorzaak bewezen worden.

Pennings, E.
hdl.handle.net/2105/16185
Business Economics
Erasmus School of Economics

Verstraten, R. (2014, June 30). De dominantie van lage kostenluchtvaartmaatschappijen op Amerikaanse vliegroutes. Business Economics. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/16185