Voor het eerst sinds 1995 kwam het eind 2013 in Amerika weer tot een government shutdown. Aanleiding tot het stilleggen van de overheid was de discussie omtrent een verhoging van het schuldenplafond en Obamacare, een hervormingsplan voor de gezondheidssector in Amerika. Alle inwoners zouden worden verplicht een zorgverzekering af te sluiten. Dit zou moeten leiden tot een daling van het percentage onverzekerden alsmede een daling van de kosten voor de gezondheidszorg. Het eerste gevolg is vanzelfsprekend. Omdat iedereen verzekerd is, daalt het percentage onverzekerden. Het tweede gevolg is echter minder vanzelfsprekend want leidt een daling van het percentage onverzekerden ook echt tot een daling van de zorgkosten? Een logisch vraagstuk om te onderzoeken is dan ook: “Wat is het verwachte effect van Obamacare op de publieke uitgaven aan zorgkosten?” Dit is een maatschappelijk relevant onderwerp aangezien de Amerikaanse bevolking een van de meest ingrijpende veranderingen in de gezondheidssector ziet voltrekken. Het is ook een wetenschappelijk relevant vraagstuk omdat er vanuit de wetenschap kritisch en onafhankelijk naar overheidsmaatregelen moet worden gekeken. Voor de wetenschap is hierin dan ook een belangrijke rol weggelegd om de maatschappij van de juiste, onafhankelijke informatie te voorzien. Om de centrale vraag te beantwoorden is gekeken welke rol bijvoorbeeld universal coverage , adverse selection en moral hazard spelen bij dit thema. Omdat Obamacare pas net begonnen is, heeft dit onderzoek zich vooral toegespitst op de vergelijkbare hervorming in Massachusetts in 2006. Door middel van een difference-in-difference-analyse zijn er vergelijkingen gemaakt tussen Massachusetts en de overige staten van de regio New England. Uit het onderzoek zijn twee duidelijke conclusies te trekken. Ten eerste dat de hervorming inderdaad tot universal coverage heeft geleid. Het percentage onverzekerden in Massachusetts werd meer dan gehalveerd. Dit is een significante daling. Er kan dus gesteld worden dat de hervorming heeft geleid tot het gewenste effect, namelijk het verkrijgen van universal coverage. Of dit ook voor Obamacare zal gelden is nog maar zeer de vraag. Het gemiddelde inkomen ligt in Massachusetts hoger dan gemiddeld in Amerika. Dit kan leiden tot makkelijkere acceptatie van de verplichte zorgverzekering. De tweede conclusie is tegen verwachting in. Door de invoering van de hervorming blijken de totale publieke uitgaven aan zorgkosten in Massachusetts niet te zijn gedaald, maar juist te zijn gestegen. Direct na de invoering van deze hervorming in 2006 was er een grote, significante stijging te zien, evenals in het jaar erop in 2007. Het is duidelijk dat de hervorming in zijn geheel niet heeft geleid tot een daling van de publieke uitgaven aan zorgkosten.