Dynamic pricing is een relatief nieuw verschijnsel binnen de Nederlandse podiumkunsten. In deze scriptie is onderzocht in hoeverre dit prijssysteem bij kan dragen aan het genereren van eigen inkomsten. Op basis van bij Amerikaanse podia behaalde resultaten kun je aannemen dat een omzetstijging van 1 à 2,5 procent relatief eenvoudig bereikt kan worden binnen de podiumkunsten. Met behulp van de prospecttheorie is onderzocht hoe bezoekers reageren op prijsveranderingen door dynamic pricing. Zowel bij een prijsverhoging als verlaging kunnen individuen besluiten af te zien van een theaterbezoek. Om dit te voorkomen, doen podia er verstandig aan om op een heldere manier uitleg te geven over het prijsbeleid. Dit kan de acceptatie van dynamic pricing onder de bezoekers vergroten.

, , , ,
Rohde, K.
hdl.handle.net/2105/16449
Business Economics
Erasmus School of Economics

Trouborst, R. (2014, August 4). Dynamic Pricing in de Podiumkunsten. Business Economics. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/16449