De online distributie zit in de lift. Digitale distributie is ontstaan als reactie op het toegenomen illegaal downloaden van mediaproducten, waaronder video games. Video games zijn digitale interacties waarin de gebruiker voor diverse uitdagingen komt te staan. De video gamesindustrie heeft, in vergelijking met andere media industrieën, in mindere mate last gehad van illegaal downloaden. Het lijkt dus alsof online distributie van video games functioneert als een soort alternatieve keuze waar gebruikers voor kiezen. Legale en illegale online distributie van video games, zoals ze in dit onderzoek worden aangeduid, hebben overeenkomsten en verschillen. Respondenten maken gebruik van mediaproducten op drie manieren: door te consumeren, te participeren en te produceren. Hun keuze wordt beïnvloed door allerlei sociale achtergrondfactoren. De vraag is dus welke vormen van gebruik en welke sociale achtergrondfactoren een rol spelen in de keuze voor legaal en/of illegaal downloaden. Legale online distributie van video games lijkt als het ware iets te bieden, waardoor gebruikers die legale mogelijkheid aantrekkelijker vinden dan de illegale mogelijkheid. Dit blijkt deels ook uit de online enquête die in deze thesis is afgenomen onder gebruikers van legale online distributiesystemen, zoals Steam (N= 153). Dit wordt duidelijk uit de enquête, als legale platforms voldoende consumptiemogelijkheden bieden, dan neemt de kans met ongeveer 70% toe dat mensen kiezen voor enkel legaal downloaden. Wat betreft een ruim aanbod van mogelijkheden tot participatie, dan neemt de kans met ongeveer 31% toe dat mensen enkel legaal downloaden. Tenslotte komt ook naar voren uit de enquête dat mensen, die een positieve houding hebben ten opzichte van Digital Rights Management, een systeem dat geïmplementeerd wordt in video games om te voorkomen dat de video games eenvoudig illegaal gekopieerd kunnen worden, ook eerder kiezen voor enkel legaal downloaden. DRM komt vaak negatief in het nieuws en heeft dus een negatieve connotatie. De kans neemt af met bijna 18% dat mensen, die DRM hekelen, kiezen voor enkel legaal downloaden. Zij zullen eerder nog steeds illegaal downloaden, naast hun legale downloadpraktijken. Dit onderzoek levert een bijdrage aan het wetenschappelijk onderzoek naar online distributie van mediaproducten, maar ook aan het begrip van de uses & gratifications theorie en de Social Shaping/Construction of Technology benadering in de huidige maatschappij. Tevens geeft dit onderzoek een inzicht in de houdingen en gedragingen van video gamegebruikers.

, , , , , , , , ,
Hitters, Erik
hdl.handle.net/2105/17702
Media en Cultuur
Erasmus School of History, Culture and Communication

Herbergs, Sophie. (2014, July 14). STEAM versus The Pirate Bay. Media en Cultuur. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/17702