Vandaag de dag worden blogs steeds vaker ingezet voor marketingdoeleinden. Native advertising is een vorm van blogmarketing waarbij de advertentie geheel in de redactionele stijl en opmaak van het medium door de blogger gebracht wordt. Het doel van deze studie is om de acceptatiefactoren van native advertising op blogs in kaart te brengen. Naar aanleiding van theoretisch onderzoek zijn zes factoren opgesteld die mogelijk een rol konden spelen bij de acceptatie van native advertising op blogs. Dit zijn: het authentieke karakter van de blog, de band tussen de blogger en haar bloglezers, de context van het product, transparante communicatie over commerciële belangen, relevante content en tenslotte de rol van het beeldmateriaal. Deze factoren zijn vervolgens onderzocht in het empirische onderzoek. Voor dit empirische onderzoek zijn tien semigestructureerde diepte-interviews afgenomen onder bloglezers. De data-analyse leidde uiteindelijk tot een aantal duidelijke conclusies. Ten eerste is gebleken dat het authentieke karakter van blogs een belangrijke rol speelt wanneer bloggers zich inzetten voor commerciële doeleinden. Bloggers moeten geloofwaardig, objectief en kritisch zijn om hun authentieke karakter te behouden. Deze aspecten worden als zeer belangrijk ervaren door bloglezers. Ten tweede hebben bloggers een intieme band met hun lezers. De respondenten die regelmatig blogs bezoeken weten veel over de blogger en hebben vaak gemeenschappelijke interesses. Uit het theoretisch kader is gebleken dat deze factor ook een effect heeft op de merkherkenning en op de aankoopintentie. De resultaten uit het empirische onderzoek hebben aangetoond dat alle respondenten wel eens een product hebben gekocht dat door een blogger is aangeraden. Het blijkt echter wel dat bloggers transparant moeten communiceren over commerciële content. Dit zijn zij niet alleen verplicht, maar dit wordt ook als prettig ervaren door bloglezers. Zo kunnen bloglezers niet worden misleid. Daarbij moeten de producten die door de blogger worden gepromoot passen bij de context van de blog en de blogger moet expertise hebben over de producten. Uit het onderzoek is dan ook gebleken dat de blogger alleen geschikt is voor het promoten van producten uit de eigen branche. Ook wordt er door bloglezers veel waarde gehecht aan relevante en waardevolle content in native advertorials. Door unieke content te bieden kunnen lezers getrokken worden. Daarbij is het informerende aspect van de tekst belangrijk bij reviews en tutorials. Tenslotte spelen beelden een belangrijke rol op blogs. Bloglezers hechten met name veel waarde aan foto’s in native advertorials. Filmpjes worden door de respondenten van het empirische onderzoek als minder belangrijk ervaren.

, , , , ,
Leendertse, Matthijs
hdl.handle.net/2105/17706
Media en Cultuur
Erasmus School of History, Culture and Communication

Belderbos, Leonie. (2014, July 14). Native Advertising. Media en Cultuur. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/17706