De invloeden van globalisering zijn duidelijk te constateren in het huidige Nederlandse televisielandschap. In de wetenschap is dan ook veelvuldig onderzoek gedaan naar de rol van internationale conglomeraten in het lokale televisielandschap. Hierbij wordt vaak stil gestaan bij de wijze waarop internationale partijen zich aanpassen aan de lokale cultuur. Er wordt hierbij relatief weinig aandacht besteed aan een verandering in deze lokale strategie. Dit onderzoek concentreert zich daarom op de verschuiving van lokalisering richting homogenisering in de Nederlandse commerciële kindertelevisie. Deze verschuiving wordt vervolgens verklaard vanuit de programmerings- en acquisitiekeuzes van de internationale zenders Nickelodeon en Fox Kids, Jetix en Disney XD. De programma’s die de afgelopen dertien jaar op Nederlandse kindertelevisie zijn uitgezonden, maken bij bestudering duidelijk dat er niet één maar twee verschuivingen richting homogenisering hebben plaats gevonden. De eerste ligt in het minimaliseren van het lokale aanbod van televisieprogramma’s, waardoor zich een steeds homogener programma-aanbod bij de zenders Nickelodeon en Disney XD heeft gevormd. De tweede komt voort uit het sterk gestegen aantal Amerikaanse live action programma’s dat op de Nederlandse kindertelevisie uitgezonden wordt. Vanwege de veelvuldige representatie van de Amerikaanse cultuur is er voor de Nederlandse cultuur steeds minder ruimte op de internationale zenders. De kwalitatieve interviews met (ex)werknemers van de Nederlandse commerciële zenders maken duidelijk dat deze verschuiving is ontstaan door verandering van belangen bij de internationale conglomeraten. In de opstartfase van Nederlandse kindertelevisie stond het creëren van een lokale identiteit centraal om zo de beste prestatie te leveren. In het huidige kindertelevisielandschap moeten inkomsten op andere manieren worden verkregen. Hierdoor is lokalisering niet meer essentieel voor de zender. Dit onderzoek beargumenteert dat lokalisering in het landschap van de Nederlandse kindertelevisie steeds beperkter wordt vanwege een verandering in belangen van de internationale conglomeraten. Met als gevolg dat de zenders Disney XD en Nickelodeon steeds verder zullen homogeniseren.

, , , , , , , , ,
Kuppens, An
hdl.handle.net/2105/17711
Media en Cultuur
Erasmus School of History, Culture and Communication

Vos, Lisa. (2014, July 16). Hoe lokalisering verdwijnt uit het Nederlandse televisielandschap. Media en Cultuur. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/17711