Voorgaande studies gericht op het effect van gezonde advergames op de attitude en het eetgedrag van kinderen laten verschillende resultaten zien. Om meer duidelijkheid op dit gebied te krijgen is er meer onderzoek nodig. Het eerste doel van dit onderzoek was daarom om aan te tonen of gezonde advergames wel of niet ingezet kunnen worden om gezond voedsel bij acht- tot dertienjarige kinderen te promoten. Het tweede doel richtte zich op het achterhalen van factoren die van invloed zijn op de sterkte van dit effect van gezonde advergames. Door middel van een experiment zijn 161 kinderen tussen de acht en dertien jaar met elkaar vergeleken op verandering in hun attitude richting groenten en fruit en op hun eetgedrag na het spelen van een gezonde advergame of een normale game. De gezonde advergame was afkomstig van GroentenFruit Bureau, één van de belangrijkste Nederlandse instanties op het gebied van promotie van groenten en fruit. De attitudeverandering werd gemeten door de kinderen een week voor en direct na het spelen van het spel naar hun attitude richting groenten en fruit te vragen. Hun eetgedrag werd afgeleid uit de keuze voor een beloning (bestaande uit snoep en fruit) die de kinderen na het spelen moesten maken. De resultaten toonden dat de gezonde advergame een significant negatiever effect had op de attitude richting fruit in vergelijking met de normale game. Overige significante effecten bleven uit, maar wel waren er aanwijzingen dat de factoren speeltijd, leeftijd, spelervaring en plezier van invloed waren op de mate van telepresence dat een kind ervaart. Deze factoren droegen dus bij aan de sterkte van het geconstateerde negatieve effect. Ook op het eetgedrag werd geen significant verschil aangetoond. De conclusie die na het analyseren van de resultaten werd opgesteld, was dus dat het spelen van een gezonde advergame op de korte termijn een averechts effect heeft. Het gebruik maken van gezonde advergames om groenten en fruit te promoten wordt echter niet meteen afgeraden omdat deze spellen misschien wel positief van invloed kunnen zijn wanneer zij onderdeel uitmaken van een grotere campagne.

, , , , , , , , , ,
Slot, M.
hdl.handle.net/2105/17717
Media en Cultuur
Erasmus School of History, Culture and Communication

Lina, Mike. (2014, July 14). Zijn gezonde advergames kinderspel?. Media en Cultuur. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/17717