In de loop der jaren heeft dance zich ontwikkeld van een underground culture naar een meer mainstream muziekgenre. Interessant is om te bekijken hoe die ontwikkeling terug te zien is in de manier waarop kranten over dance schrijven. De media hebben immers invloed op de beeldvorming van kijkers en dragen daardoor bij aan het beeld dat mensen hebben van dance en de bijbehorende cultuur. In deze masterscriptie wordt daarom de representatie van Nederlandse dance onderzocht. De hoofdvraag die daarbij centraal staat, is: Hoe wordt Nederlandse dance in kwaliteitskranten gerepresenteerd in de periode 1990 tot en met 2013? Om deze hoofdvraag te kunnen beantwoorden zijn 47 artikelen uit de Volkskrant en het NRC Handelsblad geanalyseerd. De artikelen zijn aan de hand van een kwalitatieve inhoudsanalyse onderzocht. Naar aanleiding van deze analyse blijken een aantal thema’s in de berichtgeving dominant te zijn. In de beginperiode komen vooral thema’s als XTC, stereotypering en nationale ontwikkelingen naar voren. In latere jaren wordt de nadruk sterk gelegd op internationaal succes. De ervaring van dance is echter in alle periodes een overheersend thema. De ontwikkelingen binnen die thema’s wijzen op een groei van popularisering en acceptatie van dance. Weliswaar wordt dance overwegend beschreven aan de hand van een populair discours, de positieve berichtgeving die omtrent internationaal succes en creativiteit van dj’s aan de orde komt, wijst erop dat dance steeds meer legitimiteit heeft verkregen binnen de maatschappij. De bevindingen wijzen er bovendien op dat grenzen tussen hoge en lage culturen aan verandering onderhevig zijn. aan verandering onderhevig zijn.

, , , , ,
Hoeven, A. van der
hdl.handle.net/2105/17718
Media en Cultuur
Erasmus School of History, Culture and Communication

Romijn, Jaimy. (2014, July 14). Dutch Dance going global. Media en Cultuur. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/17718