In dit onderzoek staan dertien Nederlandse ondernemers centraal, die lid zijn van een barter exchange. Met behulp van een literatuurstudie en dertien casestudies is onderzocht ‘waarom de ondernemer toetreedt tot een barter exchange’, ‘welk profijt de ondernemer ervaart van het lidmaatschap’ en ‘onder welke omstandigheden de ondernemer verwacht de barter exchange te zullen verlaten’. Ondernemers blijken om diverse redenen lid te zijn geworden van een barter exchange. De top drie van motivatie om toe te treden waren: het verwerven van een extra of nieuwe afzetmarkt, vanuit kostenbeheersing en vanuit ideële motieven. Lid worden van een barter exchange lijkt, op basis van dit onderzoek, vooral weggelegd te zijn voor bedrijven die de opstartfase voorbij zijn, slechts twee ondernemers werden direct bij de start van hun bedrijf lid. Het voornaamste profijt dat door de ondernemers werd ervaren is de toename van het aantal klanten. Dit resulteerde vervolgens in zowel een toename van de cashflow, als in een toename van barter euro’s. Niet iedere ondernemer bartert voor 100%, dit hangt onder andere af van de te barteren dienst of product en de mate waarin de liquiditeit van het bedrijf een rol speelt. Bij de motivatie om de barter exchange mogelijk te verlaten kwam duidelijk naar voren dat de ondernemers de balans tussen aan de ene kant ‘voldoende vraag naar hun product/dienst’ en aan de andere kant ‘voldoende aanbod van producten en diensten om opgebouwde barter euro’s te kunnen uitgeven’ van groot belang vinden. Ook de variëteit aan goederen en diensten is hierbij belangrijk.

, ,
W. Hulsink
hdl.handle.net/2105/17736
New Business: Innovation & Entrepreneurship
RSM: Parttime Master Bedrijfskunde

E. Ophoff. (2014, September). Geen geld? Dan ruilen we gewoon!. New Business: Innovation & Entrepreneurship. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/17736