De media in Nederland gaan steeds meer op elkaar lijken, iedereen wil plaatsen wat de gemiddelde Nederlander wil lezen. De aanbodmarkt van weleer is veranderd in een vragersmarkt waarin de lezer centraal staat. Om deze lezers aan te trekken maken media gebruik van koppen, koppen zijn de blikvangers waarna een lezer besluit om wel of niet verder te lezen. De vraag is in hoeverre zowel de websites als de papieren krant van de traditionele media zijn meegaan in de verandering van medialandschap en hoe zich dit uit in de koppen van de krant. Gaan media steeds meer richting een vermaakfunctie in plaats van de belangrijke informatiefunctie te vertegenwoordigen? Door middel van kwantitatieve inhoudsanalyses van koppen van krant- en webartikelen en kwalitatieve interviews onder webjournalisten wordt gekeken naar de verschillen tussen de koppen. Uit het onderzoek blijkt dat de verschillen niet zozeer zitten tussen de websites en de papieren kranten, maar tussen kwaliteitsmedia en populaire media. Zowel websites als kranten plaatsen een mix van inhoudelijke en vermakelijke artikelen. De rolperceptie van de traditionele journalist en webjournalist komt overeen. Het merk en de organisatie is de doorslaggevende factor in de gevonden verschillen. De populaire media, zowel de kranten als de websites, kiezen voor meer koppen die wijzen op een vermaakfunctie. De kwaliteitsmedia blijven in hun maatschappelijke rol met inhoudelijke frames en harde nieuwswaarden. Een verschuiving naar infotainment is echter wel waar te nemen doordat kwaliteitsmedia veel gebruikmaken van opinies.

, , , , , , ,
Ruigrok, Nel
hdl.handle.net/2105/17753
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Bijsterveldt, Anne van. (2014, July 23). Blikopeners naar het nieuws. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/17753