Succesvolle bloggers kunnen worden gerekend tot de beroepsgroep culturele intermediairs, omdat een belangrijk aspect van hun service het delen van hun mening en advies is. De positie van een culturele intermediair is gebaseerd op een hiërarchische verhouding, waarbij een distinctie tussen de culturele intermediair en zijn of haar publiek belangrijk is. Voor culturele intermediairs is een bepaalde mate van status en erkenning van deze personen als autoriteit en onderdeel van deze beroepsgroep nodig om succesvol te zijn en te blijven als culturele intermediair. Communicatie via een weblog is echter voornamelijk eenrichtingsverkeer en bloggers zijn daarmee zelf verantwoordelijk voor hun eigen presentatie, zelflegitimatie en de bevestiging van hun autoritaire status. In dit onderzoek is door middel van een thematische analyse onderzocht hoe succesvolle beautybloggers in Nederland en Engeland hun status bevestigen en eventueel vergroten via de informatie die zij delen in primaire teksten op hun weblog. Op basis van deze empirische analyse kan worden geconcludeerd dat de beautybloggers hun status communiceren en vergroten door zichzelf te presenteren als kosmopolieten en beroemdheden en hun cultureel- (hun expertise en professionaliteit), economisch- en sociaal kapitaal te laten zien op hun weblog. Echter brengt communicatie via een persoonlijk en informeel medium als een weblog verwachtingen van intimiteit en authenticiteit met zich mee. De bloggers moeten zich onderscheiden van niet-succesvolle bloggers en moeten commercieel interessant blijven, zonder daarbij de illusie van een community en het ‘vriendschapsgevoel’ te verliezen. Deze community is immers het bestaansrecht van hun weblog. Door zich op beide dimensies te presenteren en deze op een ‘natuurlijke’ manier af te wisselen, laten zij zien wat ze waard zijn om op die manier hun positie als culturele intermediair te ondersteunen en wellicht zelfs te vergroten, maar distantiëren zij zich tegelijkertijd niet te erg van hun publiek en voldoen zij nog steeds aan de verwachting die de weblog als genre met zich meebrengt. Er blijkt een constant samenspel op de weblog aanwezig tussen enerzijds het in stand houden van een distinctie en anderzijds het voldoen aan de verwachting die communicatie via een informeel en persoonlijk medium als een weblog met zich meebrengt.

, , , , , , ,
Engelbert, Jiska
hdl.handle.net/2105/17754
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Plantinga, Elisabeth. (2014, July 14). SO, YOU WANT TO BE A PROFESSIONAL BEAUTYBLOGGER?. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/17754