Doel Het doel van deze master thesis is om reeds uitgevoerde onderzoeken naar parental mediation bij televisiegebruik door kinderen in kaart te brengen. Er is gekeken naar de omschrijving van parental mediation, de methodologie van de studies en de uitkomsten. Zo wordt duidelijk waar al veel onderzoek naar is gedaan en waar juist nog ruimte ligt voor onderzoek. Methode Aan de hand van een codeerschema zijn 96 wetenschappelijke artikelen over parental mediation bij televisiegebruik van kinderen geanalyseerd. Zeven halfgestructureerde interviews met mensen uit het vakgebied hebben de bevindingen van het codeerschema getoetst en nieuwe inzichten opgeleverd. Uitkomsten Uit de analyses van de 96 artikelen is gebleken dat er nog veel ruimte voor onderzoek is. Er zijn veel verschillende methodes gehanteerd, parental mediation kent ontzettend veel verschillende soorten benamingen en het ontbreekt aan een duidelijke definitie van het begrip. Veel thema’s, zoals bijvoorbeeld parental mediation bij seksuele beelden op televisie, zijn slechts enkele keren onderzocht, zodat hier nog geen duidelijk antwoord op is. Hetzelfde geldt voor bepaalde variabelen. Gezinnen met bijvoorbeeld lage inkomsten zijn slechts enkele keren onderzocht. Vaak spreken de uitkomsten van dit soort onderzoeken elkaar ook nog eens tegen. Deze thesis laat duidelijk zien waar wel duidelijke uitkomsten zijn en naar welke variabelen juist nog meer onderzoek naar kan worden gedaan.

, , , , , , , ,
Nikken, Peter
hdl.handle.net/2105/17759
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Heinrici, Dionne. (2014, August 29). Ouderlijke begeleiding bij het kijken van televisie door kinderen. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/17759