Om de kwaliteit van de Nederlandse journalistiek te waarborgen, is het van belang dat journalisten innoveren. Een belangrijke innovatie is de zoektocht naar nieuwe financieringsinstrumenten. In dit onderzoek is de toepasbaarheid van het financieringsinstrument crowdfunding in kaart gebracht. Er is hierbij niet alleen gekeken of crowdfunding journalisten de benodigde financiƫle middelen kan verschaffen, maar vooral ook in hoeverre het aansluit bij de huidige journalistieke cultuur en bijhorende waarden. Door middel van zowel een literatuur- als een interviewstudie, waarin Nederlandse beroepsjournalisten reflecteren op deze toepasbaarheid, is inzichtelijk gemaakt of crowdfunding mogelijk een (volwaardige) rol kan spelen. Gesteld kan worden dat crowdfunding een toepasbaar financieringsmiddel voor de journalistiek kan zijn, maar het momenteel (nog) niet is. Crowdfunding sluit duidelijk aan op de ontwikkelingen in het veranderende medialandschap. De belangrijkste oorzaak voor waarom crowdfunding momenteel nog niet volledig toepasbaar is, is dat de journalistieke cultuur nog niet aan het veranderende medialandschap aangepast is en er hierdoor een spanningsveld bestaat tussen de werking van crowdfunding en de journalistieke waarden. De verwachting is dan ook dat zodra journalisten deze omslag kunnen maken, crowdfunding ook als een meer volwaardig financieringsinstrument kan functioneren. Op basis van dit onderzoek kunnen wetenschappers meer gericht vervolgonderzoek doen en kunnen journalisten meer gefundeerd beslissen om wel of niet te gaan crowdfunden.

, , , , , , , ,
Engelbert, Jiska
hdl.handle.net/2105/17763
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Boeijinga, Esther. (2014, July 14). Crowdfunding: toekomst voor de journalistiek?. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/17763