Muziekjournalistiek in de vorm van concertbesprekingen of cd-recensies is tegenwoordig te lezen in zowel de Nederlandse dagbladen als op cultuur-, muziek en nieuwswebsites. De online media worden een steeds belangrijker speler in het muziekjournalistieke veld. In deze masterthesis staat centraal hoe journalisten werkzaam voor zowel kranten als online media keuzes maken. Het keuzeproces kan van invloed zijn op het uiteindelijke succes van artiesten. Uit interviews met zeventien journalisten werkzaam in het populaire muziekcircuit komen vijf overkoepelende thema’s naar voren die het selectieproces beïnvloeden: de organisatie, persoonlijke smaak, PR-apparaat, beïnvloeding door andere media en omgevingsfactoren. Deze thema’s gelden voor zowel de online media als de Nederlandse dagbladen, maar er zijn enkele belangrijke verschillen te zien.

, , , , , , ,
Verboord, Marc
hdl.handle.net/2105/17764
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Dieijen, Thyrza van. (2014, July 14). Populaire muziekjournalistiek in Nederland en de rol van selectie. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/17764