Dit onderzoek illustreert dat, bij een toenemende omgevingsdynamiek, nieuwe producten en diensten worden ontwikkeld om te voldoen aan de veranderende klantvraag en de toename van concurrentie. Bij een geringe omgevingsdynamiek worden innovaties gebruikt om te concurreren en / of voor het verbeteren van de bestaande processen. Bij het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten worden de activiteiten van exploitatieve en exploratieve innovatie gescheiden. Als de bestaande producten en diensten vooral stapsgewijs worden verbeterd, zijn de activiteiten van exploitatieve en exploratieve innovatie binnen de bestaande lijnorganisatie ondergebracht. In dat geval wordt slechts een minimaal niveau van exploratieve innovatie gerealiseerd. Bij grootschalige veranderingen in de gehele businessunit, gericht op exploratieve innovatie, worden deze activiteiten gestimuleerd door op businessunitniveau doelstellingen van exploratie voor alle afdelingen te definiƫren.

, , ,
prof. dr. ing. F.A.J. Van den Bosch
hdl.handle.net/2105/17778
Strategisch Management & Strategische Vernieuwing
RSM: Parttime Master Bedrijfskunde

W. de Wijs. (2014, October). Organiseren van innovatie. Strategisch Management & Strategische Vernieuwing. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/17778