De huidige economische crisis is voor de Rabobank aanleiding tot reorganisatie. Diensten die voorheen door de lokale banken zelf uitgevoerd werden, worden nu uitbesteed of gecentraliseerd. Door de uitbesteding is de afhankelijkheid van leveranciers groter geworden. De relatie met de leveranciers is hierdoor belangrijker geworden. Een ander gevolg van de reorganisatie is dat inkoop niet meer op lokaal niveau plaatsvindt, maar zo veel mogelijk via centraal afgesloten mantelovereenkomsten. Door de bundeling van het volume kan schaalvoordeel behaald worden, en zijn de inkoopkosten lager (Arnold, 1999). De kleine, plaatselijke leveranciers kunnen niet aan de gestelde voorwaarden en het gevraagde volume van deze mantelovereenkomsten voldoen. Het leveranciersbestand verandert dus van veel kleine, plaatselijke leveranciers naar grote, landelijke partijen. De plaatselijke leveranciers zijn vaak klant bij de lokale bank. Door middel van reciprociteit zocht de bank de verbinding met het werkgebied en haar klanten. De lokale bank verwacht dat de leveranciers met reciprociteitsrelatie door de wederzijdse betrokkenheid tevredener zijn dan de grote landelijke leveranciers. Die grotere tevredenheid is extra van belang nu leveranciers steeds meer diensten voor de Rabobank verzorgen en de afhankelijkheid daardoor groter is geworden. De aanname is echter ook, dat lokale leveranciers voor hogere inkoopkosten zorgen dan de centraal ingekochte diensten.

, , , ,
dr. Erick Haag
hdl.handle.net/2105/17794
Operational Excellence in Services and Supply Chains
RSM: Parttime Master Bedrijfskunde

N. Pruijsen. (2014, September 16). Wederkerigheid in inkooprelaties. Operational Excellence in Services and Supply Chains. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/17794