De bouwsector is hard geraakt door de crisis en aangezien ondernemingen afhankelijk zijn van hun omgeving (Zott&Amit, 2007), is een reactie noodzakelijk. De overlevingskans wordt namelijk juist in crisistijd positief beïnvloedt door een innovatieve benadering van het bedrijf (Sebestova, 2013). Omdat technologie en product innovatie erg duur en tijdrovend zijn, en juist aan die twee aspecten ontbreekt het tijdens een economische crisis, wordt regelmatig gekozen voor businessmodel innovatie (Amit&Zott, 2012). De centrale vraagstelling in dit onderzoek is: Wanneer gaan bestaande MKB-bouwbedrijven in crisistijd over tot de innovatie van hun businessmodel om toch te kunnen groeien? Om een antwoord te kunnen geven op bovenstaande vraag, is gefaseerd antwoord gezocht op de volgende deelvragen: 1. Wat zijn de effecten van een economische crisis op de groei van een onderneming? 2. Welke rol speelt prestatiegerichtheid bij businessmodel innovatie? 3. Leidt de innovatie van het businessmodel tot groei van de onderneming?

, , ,
dr. J. de Jong
hdl.handle.net/2105/17796
New Business: Innovation & Entrepreneurship
RSM: Parttime Master Bedrijfskunde

P. Trikels. (2014, September). Crisisbestendige groei. New Business: Innovation & Entrepreneurship. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/17796