Burgers hebben de laatste jaren de wens om zicht te hebben op de bestedingswijze van de overheid, daardoor is ook een toename te zien van het aantal verantwoordingsarrangementen en –processen in de publieke sector. Ook binnen de gemeente Rotterdam is er de laatste jaren, bij het college van burgemeesters en wethouders, een beweging te zien om meer inzicht te verkrijgen in de besteding van het belastinggeld. Om meer zicht te krijgen op deze besteding en wat de effecten zijn van het gevoerde beleid, werkt de gemeente Rotterdam sinds 1998 met een meetbare doelen systematiek. In deze systematiek worden de collegedoelen zo geoperationaliseerd dat deze meetbaar zijn. Op deze manier wordt duidelijk wat een college heeft bereikt en kan dan aan het einde van een collegeperiode worden afgerekend. Iedere collegeperiode werd de systematiek geëvalueerd en aangepast. In de huidige collegeperiode (2010-2014) is gekozen om met een bestuursmodel te werken, om deze systematiek verder te ontwikkelen. Een dergelijk systeem kan altijd verbeterd worden en het werken met het Rotterdams bestuursmodel staat nog in de kinderschoenen. Het is dan interessant om te kijken wat de functionaliteit van deze systematiek is voor de verantwoording door het college over de collegedoelen en wat er nog verbeterd kan worden. Om achter de functionaliteit te komen van de meetbare doelen systematiek (prestatiemanagementsysteem) van de gemeente Rotterdam is de volgende hoofdvraag opgesteld: Wat is de functionaliteit van de meetbare doelen systematiek van de gemeente Rotterdam voor de verantwoording van het college van burgemeesters en wethouders over de collegedoelen en welke mogelijkheden bestaan er om de functionaliteit te verbeteren?

, , ,
Klaassen, Dr. H.L. (Henk), Kort, Dr. M.B. (Michiel)
hdl.handle.net/2105/17871
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Weele, J. van der (Joyce). (2012, December 7). Prestatiemanagement in de gemeente Rotterdam. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/17871